maandag 25 april 2011

Paardenbloemenstroop

Ineens zijn alle weiden en beemden geelgestipt met paardenbloemen. Je kan denken: 'o! wat mooi!' maar ook: 'o! wat lekker en gezond!". Ik dacht het laatste en plukte een 200-tal bloemetjes om Löwenzahnhonig te maken geïnspireerd door het recept dat ik hier: [KLIK] vond. Het resultaat is lekker maar lijkt meer op stroop dan op honing ...
Paardenbloemenstroop
Nodig
  • 3 handenvol paardenbloemen zonder steeltjes (ongeveer 200 bloemetjes) - pluk ze wel op een plek ver van auto's en waar geen gif gesproeid werd
  • 1 biologische citroen
  • 1 liter water
  • 1 kg rietsuiker
Bereiding
1) was de paardenbloemen niet anders verlies je een deel van het aroma. Schud ze wel uit om miertjes, slakjes enz. te verwijderen.
 
2) doe de paardenbloemen in een kom samen met 1 liter koud water en laat dit mengsel 2 uren trekken;
3) doe het mengsel in een pan en breng het even aan de kook. Laat afkoelen en vervolgens een nachtje trekken;
4) Filter het mengsel door een gaasdoek en wring de bloemen goed uit;
5) meet het paardenbloemensap af, giet het in een pan en voeg 1 kilo rietsuiker en de rasp van een halve à hele citroen per liter sap toe. Breng het mengsel even aan de kook en laat het vervolgens een aantal uren op een klein vuurtje pruttelen tot het de viscositeit van honing heeft. Om dat te beoordelen laat je een druppeltje stollen op een bordje. Ik liet het mengsel 3 uren pruttelen en kreeg een zeer stevig stroop. Het kan dus minder lang opstaan.
6) Giet het mengsel in schone bokalen.
Lekker op boterhammen en pannenkoeken of in de joghurt.
Paardenbloemenstroop is calorierijk maar heeft toch ook helende krachten. Paardenbloemen werken zuiverend, ze regelen de spijsvertering, werken urineafdrijvend en zijn aangewezen bij gal-, nier- of leverproblemen. De Pruisische koning Frederik de Grote dronk elke dag paardenbloemensap tegen nierpijn. Paardenbloemensap met paardenbloemenstroop is vast lekkerder dan zonder stroop ...
Zelfs als je de paardenbloemenstroop niet zou maken, kijk je nu misschien met een andere blik naar de nederige pisbloem ...
En als voedsel voor de ziel, een gedicht van Anton van Wilderode - uit de tijd dat de paardenbloem nog geen 'n' had.
PAARDEBLOEM
Mijn goud van deze morgen was
een paardebloem, op groener gras

Dan ik tevoren ergens zag.
zijn geel gaf klaarte aan mijn dag

Die als met aarzeling begon
over het gaas van het gazon.

Ik bleef uurlang, nadat ik van
hier naar mijn werk liep, in zijn ban.

Maar toen ik in de schemering
op huis aan door het grasland ging

zag ik tot mijn verbazing dat
hij plots onder een pluisbol zat

van ragfijn haar en iele twijn,
bijna schetsmatig. Ik blies zijn

veerlichte zaadjes op de wind
gelijk ik vroeger deed als kind,

want op het eind waait alles on-
barmhartig weg wat men ooit won.

Nog meer paardenbloemen:
paardenbloemenjam
paardenbloemenkrans

9 opmerkingen:

inge zei

heerlijk idee, als ik tijd vind, ga ik nog aan de pluk... let er wel op dat veel weiden en slootkanten gesproeid zijn dus dat is niet zo gezond ...ik gebruikte enkel de blaadjes in salade ...nu weer iets nieuws ...en ik keej je frivolté ideetjes : leuk !!

lheurebleue zei

@cri-cri: ik pluk de paardenbloemen inderdaad op 'veilig' plekken. ik heb jouw aanvulling in het bericht toegevoegd.

Anoniem zei

begrijp ineens waarom de Franse naam pisenlit is :)

groetjes, Marcella
nuttigenefraai.web-log.nl

lheurebleue zei

@marcella: Frederik de Grote moest waarschijnlijk 's nachts vaak zijn bed uit ...

aafke7 zei

Lekker ouderwets! Leuke post. En zodra er een Damscener bloeit laat ik het je weten! Vroeg he? Net als de jouw oma's seringen, ook zo'n drie weken eerder! groene groet

Mapi zei

Wat een fraai gedicht.
Zonnige post en leerzaam bovendien !
Bedankt!
Lieve groet
Mapi

Anoniem zei

Super om dit recept bij jou te vinden, ik had al een recept van paardebloemsiroop, maar nog nooit gemaakt. Manlief is zeer geïnteresseerd in dit soort brouwseltjes, dus wie weet ga ik het komend weekend maken! Dank en lieve groetjes, Stefanie

@nne zei

leuke tip! groetjes, @nne

Marina zei

Het jaar voor mijn huwelijk waren de paardebloemen begin mei in hun zonigste geel dat je maar kon bedenken, ik prikte mijn trouwdata en zag het al voor me lopend met je liefste door de weide vol goudgeel, het is ondertussen al 23 jaar geleden. We gebuiken de mondsla ( de blaadjes), lekker.
En mijn vader heeft er al wijn van gemaakt, van de bloemen, nog lekkerder!