dinsdag 18 mei 2010

Paardenbloemen (1): jam

Is het de oermens in mij - het DNA van de jager-verzamelaar? Of de echo's van de doemdenkers die naderende voedselschaarste prediken? Of gewoon het verlangen naar de natuur in een wereld die steeds technologischer wordt? Wat ook de reden is, het eten van 'wild voedsel', eten dat je zomaar in de natuur vindt, oefent een onweerstaanbare aantrekkingskracht op mij uit. De drie 'wilde' paardenbloemen oftewel 'pisbloemen', in mijn tuin waren wel niet voldoende om paardenbloemenjam te maken, daarvoor heb je 365 bloemknopjes nodig - een voor elke dag van het jaar. Een lieve collega plukte ze in de weelderige beemden van de Betuwe, ik maakte er jam van. Heb jij ook een 'wild verlangen'? Ga dan in het mooie Pinksterweekend de paden op de lanen in gewapend met een plukmandje!

Paardenbloemenjam
Nodig
- 365 bloemetje van de paardenbloem - liefst op een warme dag geplukt
- 2 onbespoten citroenen
- 2 onbespoten sinaasappelen
- 500 g geleergelei 2:1
- 1 liter water
- enkele twijgjes tijm
Bereiding
1) bloemetjes (zonder stelen!) samen met de in grove stukken gesneden citroenen en sinaasappelen in een kom doen - eventuele ongerechtigheden zoals slakken ;) verwijderen. Niet eerst wassen, anders spoel je stuifmeel weg, en dat geeft juist de meeste smaak;
2) met kokend water overgieten zodat alles onder staat;3) de kom afdekken en een nachtje laten trekken;
4) het mengsel in een kookpan gieten, aan de kook brengen en 20 minuten afgedekt zachtjes laten koken. Ben je heel ongeduldig of maak je de jam samen met nieuwsgierige kindertjes, kan je het nachtje-trekken overslaan en het mengsel een uur zachtjes laten koken;5) het mengsel filteren met een neteldoek en het sap opvangen;6) het geheel goed uitwringen om ook het laatste sap op te vangen;7) per liter sap een halve kilo 'geleersuiker 2:1' toevoegen en het sap samen met een paar twijgjes tijm in een kookpan gieten;8) het mengsel aan de kook brengen en als het flink borrelt, af en toe roerend, 4 minuten laten doorkoken;9) het hete mengsel in schone jampotten gieten en deze meteen afsluiten.
Het resultaat: een honigachtige jam. Voorzichtig zijn met het toevoegen van de tijm: deze smaak gaat gauw overheersen. Paardenbloemenjam met tijmsmaak is ook lekker bij paté of geroosterd vlees - als alternatief voor confit d'oignons of veenbessenjam.
Enne: het is nog gezond ook! Paardenbloemen werken zuiverend, ze regelen de spijsvertering, werken urineafdrijvend en zijn aangewezen bij gal-, nier- of leverproblemen. Ze helpen ook tegen voorjaarsvermoeidheid - handig dus dat ze in het voorjaar bloeien!

15 opmerkingen:

Anoniem zei

volgens mij word ik zo vermoeid van het paardenbloemen verwijderen uit mijn tuintje ;) Het ziet er lekkerder uit dan ik mij qua smaak kan voorstellen, maar misschien maken de citrusvruchten nog een hoop goed ;) Voor de rest: hulde voor je pleidooi om van eigen bodem te eten.

Ik houd het bij mijn druifjes, appeltjes, abrikoosjes, peertjes, kruiden zoals thijm en laurierblad en wat er verder maar te plukken en te oogsten is van eigen grond.

ben benieuwd of je jam ook echt lekker is, laat je dat nog horen?

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

berthi zei

Ik prijs je pleidooi voor de paardebloemenjam, maar of ik eraan begin...
Laat ik eerst eens afwachten hoe de smaak is? Dat laat jij ons toch wel weten?

Willy zei

Het zal niet meteen mijn eertse keus zijn om jam van te maken, maar ik ben nu wel heel benieuwd naar de smaak. Misschien de wei toch maar eens in.
Het is ook een heerlijk logje geworden met prachtige foto's.
Groetjes.

La Maison zei

Vorig jaar heb ik mijn Franse buurvrouw geholpen met het plukken van heel veel pissenlit oftewel paardenbloemen. We hebben alle groene blaadjes verwijderd en omdat we er heel veel hadden hebben we uren gewerkt. Ze heeft er heel veel gelei van gemaakt en inderdaad, het is net honing.
Leuk dat jij het ook gedaan hebt, ik had er voorheen nooit van gehoord.
Groeten
Hermine

lheurebleue zei

@marcella, berthi & willy: de jam is lekker: fris en zachtzurig - misschien ook door de citrusvruchten. ik heb er misschien iets teveel tijm ingedaan, maar hierdoor past hij extra goed bij geroosterde dingetjes.
@hermine: volgens mij is het idd typisch frans om gelei te maken van pissenlits ...

Anje zei

Wat leuk..dit kende ik nog niet, ga het zeker proberen, maar... onbespoten fruit en dan de Paardenbloemen niet wassen??????
Er is zoveel gif in de bermen....
Ik ga dus maar een mooi schoon plukplekje opzoeken als ik op vakantie ben denk ik... best grappig om met potjes jam terug te komen toch?
Lieve groet Anje.

Ine zei

Nooit geweten dat dit kon. Door jouw verhaal kijk ik nu toch heel anders tegen een paardebloem aan.

@nne zei

Bedankt voor je bezoekje. Deze "confiture van pisbloemekes" ziet er heerijk uit. Bedankt voor het recept! Groetjes, @nne

Balsemien zei

Hoi! Het ziet er leuk uit en dat het nog heerlijk smaakt is helemaal meegenomen! Ik denk dat ik me moet haasten omdat veel paardbloemen al in pluizebollen zijn veranderd...
Heerlijk die tijm erin,dank voor je ontzettend leuke log en een fijne dag!
geniet je van je kleindochter?

Kieny The Dutchlady zei

Ziet er lekker uit, ben benieuwd naar de smaak, was verrast door de tijm die er in gaat. Vele bloemen zijn eetbaar het probleem (mijn probleem) is om ze te vinden.

jose zei

Geweldig dat jij hier aan begonnen bent, zou niet in mij opkomen.
Maar als ik lees waar het allemaal goed voor is zal ik het toch maar in gedachten houden. Want ik lees wat voor smaak dat hij heeft, heerlijk hier hou ik wel van.

Als ik een veld van die bloemen tegen kom.

Zal ik dan toch, ik laat het je beslist weten als ik ooit zover kom !!


Groetjes José

Bertie zei

goed idee - het resultaat ziet er prachtig uit en ik geloof graag dat de gelei heerlijk is. in zweden wordt weleens wijn gemaakt van paardebloemen.

Corrieneeltje zei

Mijn hele jeugd werd ik uitgelachen omdat ik paardenbloemen liefhad en nu krijg ik dus toch nog gelijk ;- )) Ze zijn geweldig, maar dat je er jam van kunt maken wist ik niet, voor eeuwig hou ik van ze.

Anoniem zei

Als je dan toch paardebloemen plukt, pluk dan ook wat jonge blaadjes. Die schijnen heerlijk te zijn als sla. Ik heb het nooit geprobeerd, maar wil deze jam toch een keer maken.

Anoniem zei

ik heb er nog wijn mee gemaakt, met een sherry-gist ,ERG lekker!
maar je moet ze wel ergens halen waar je zeker bent dat ze niet bespoten werden.
A.