donderdag 4 december 2008

Sinterklaas/Saint Nicolas


De Franse schoonouders van mijn dochter wilden wel eens weten hoe dat nu eigenlijk is, zo'n Sinterklaasfeest. Dus komen ze vanavond meevieren. Een cadeautje voor M-C verzinnen was niet zo moeilijk. Zij volgt een cursus creatief schrijven, ik heb dus een schrijfmapje met bijhorende pennenetui gekocht. En om alles mee naar de cursus te nemen heb ik zondag een bijhorende tas gemaakt met stofjes, kantjes en knoopjes die ik in huis had. Wie wat bewaart heeft wat ... Teksten en afbeeldingen vond ik op Internet.
Op de voorkant staan een brief en portret van Madame de Sévigné, een van de bekendste Franse literaire brievenschrijfsters.
De elegantie van het schrift en de subtiliteit van het kant steken mooi af bij het stoere linnen waarmee ik de tas maakte.


Op de achterkant een 'calligramme' van de Franse surrealistische dichter Apollinaire.

Ik had nog een lapje provencaals stof liggen, dit leek mij wel toepasselijk voor de voering.

De teksten heb ik met behulp van freezerpapier op stof geprint. Maar het blijkt dat dit niet waterbestendig is. Het mag dus niet regenen op cursusdagen ...

12 opmerkingen:

Annelies zei

Nou, dat is ook toevallig.
Madame de Sevigné zegt mij heel veel.
Ons familiehuis in Frankrijk ligt vlakbij Grignan. We halen er dagelijks de kranten. Madame de Sevigné had haar kasteel in Grignan. Erg mooi zoals het is gelegen.
Jaarlijks is er een festival de la correspondance. Dit jaar was dit toen we er waren en overal in het plaatsje zag je mensen in groepje schrijven.

Gezellige Sinterklaasavond.
Bon Saint Nicolas.

lheurebleue zei

@annelies: wat een toeval inderdaad! ik ben even naar de site van dat festival geweest. lijkt mij heel erg leuk en interessant!
jij ook een gezellige sinterklaasavond met je familie!

Anoniem zei

Wat leuk om te krijgen. Het ziet er super romantisch uit.
En de letters mogen dan niet waterbestendig zijn , ze zijn wel heel goed gelukt.
Het is ook te mooi om mee door de regen te lopen.
( LOL )

Anoniem zei

We houden het droog hoor voor dit lieve cadeautje. Heel smaakvol gekozen.....wordt een blij Sint avondje, veel plezier!

yarnlot zei

Wat een poëtisch en persoonlijk Sinterklaasgeschenk!
Tja, de regen, je zou er bijna een transparante tas moeten overmaken met dit klimaat...

Anoniem zei

Wat prachtig en origineel bedacht/gemaakt.

Nee dit mag niet NAT worden hé !!

Fijne avond

MM

Anoniem zei

je cadeau is als gewoonlijk weer superbe, lief, attent en prachtig. Elisabeth, jij maakt zulke creatieve Dingen! maar "ze" hadden er niet voor naar Nederland hoeven te komen, Saint Nicolas komt ook in Frankrijk en dat verbaasde mij ook ;)
http://www.dna.fr/articles/200712/06/saint-nicolas-en-tournee,ribeauville-kay,000002790.php

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

MoniqueB. zei

Wow, wat moooooooooooooooi!
Erg origineel, en wat lief van je dat je zoiets persoonlijks heb gemaakt.
Jammer dat het niet nat mag worden, maar met zoiets moois doet ze vast haar best omdat te voorkomen.
Ben benieuwd wat voor stash je nog meer hebt.

lheurebleue zei

@martine: of op zijn minst tussen de druppels lopen ...
@anje: het was een leuke avond! bij jou ook?
@yarnlot: goed idee. ik heb intussen op internet een product gevonden om de stof eerst te impregneren. had ik beter eerst gezocht :(
@mm: geen regen maar ook geen glaasje franse wijn ;-)
@marcella: dankjewel! zou sinterklaas enkel in de elzas komen of ook in andere stukken van frankrijk?
@moniqueB: ik heb nog genoeg spullen & spulletjes om heeeeel veeel te maken. daarom is het goed iets te maken als de winkels dicht zijn - anders koop ik toch weer een bijpassende lintje of knoopje ...

Corrieneeltje zei

Wat heb je dit prachtig gemaakt Elizabeth, ik ken de schrijfster niet maar ik vind de tekst onderaan heel mooi! Wat jammer dat het niet tegen vocht kan, misschien kun je het nog ikspuiten met iets? Zo kun je kleding ook waterafstotend maken, is echt de moeite waard.

Anoniem zei

Weer een prachtig cadeautje van jouw hand! Jij bent heel creatief en maakt de leukste dingen. Het lijkt wel of je dit allemaal tussen de soep en aardappels maakt, zoals wij dat noemen!

Anoniem zei

It seems different countries, different cultures, we really can decide things in the same understanding of the difference!
Personalized Signature:我喜欢淮安掼蛋,靖江青儿,南通长牌,姜堰23张,常州麻将这些地方言游戏