dinsdag 19 april 2011

Todo-togo-notebook

Ik ben een pathologische toedoelijstjesmaker. Lijstjes wie te bellen/mailen/schrijven thuis en op het werk. Lijstjes met boodschappen. Lijstjes met geplande activiteiten. Lijstjes met cadeaus die ik moet kopen. Lijstjes met dingen te doen in het huis. Lijstjes met dit en lijstjes met dat - meestal op rondslingerende stukjes papier geschreven. Allemaal om maar niets te vergeten en om leven & tijd te bedwingen en te ordenen.
Op een ochtend toen ik met mijn dagelijks slaatje-voor-de-lunch in de AH-to-go-bruine-zak het station uitliep, kreeg ik een ingeving. Een Todo-togo notitieboekje met een blaadje voor elke dag van de maand! Wat een rust om 's ochtends in de trein mijn lijstje-van-de-dag in alle rust te kunnen noteren in een boekje (dat in mijn handtas/sacoche past) en niet op een papiertje dat ik vervolgens ergens verlies ...
Als je googled op 'eenvoudig boekje vouwen' vind je heel wat manieren om van 1 A4-tje een boekje van 16 pagina's te maken. Een eenvoudig rekensommetje leert dat als je 2 A4-tjes - of 2 AH-to-go-bruine-zakken - gebruikt je 32 pagina's krijgt. Dus: 1 titelpagina's en 31 pagina's voor 31 dagen!
Todo-togo-notitieboekje
Nodig
  • 2 AH-to-go-bruine-zakken
  • schaar
facultatief
  • vouwbeen
  • correctievloeistof
  • nietjesmachine of naaimachine of naald & draad
  • letterstempels en cijferstempels
Werkwijze
 
Begin met elke zak apart.
Togo-todo notebook part I
1. Knip 2 zakken open 2. neem het tekenschema over 3. knip 2 rechthoeken uit (44 cm x 26 cm) 4. vouw horizontaal op de getekende lijn 5. vouw verticaal op de getekende lijn 6. vouw nogmaals verticaal op de getekende lijn 7. vouw helemaal open 8. vouw nu verticaal en knip tot in de helft in zoals op de foto
Ga verder met de 2 zakken samen.
Togo-todo notebook part II
9. leg de 2 rechthoeken op elkaar. neem de twee uiteinden vast en duw ze naar elkaar tot er een boekje ontstaat 2.niet of naai de rugkant 3. knip de overige drie kanten open 4. verander de 'g' met correctievloeistof tot een 'd'. stempel of schrijf de naam van de maand en eventueel de nummers van de bladzijden.
(Ik weet niet of mijn uitleg duidelijk is - zo niet zoek je maar op Internet! Het beschrijven van de stappen duurt alleszins langer dan  het maken van het boekje - dat kost maar een paar minuutjes. )
Mijn aprilboekje is al aardig vol. Mijn meiboekje ligt al klaar. Een bloemig geval ter ere van de jubelende lente. (De aandachtige lezer herkent misschien het stofje van mijn herhaalde babybloesjespogingen.)
Voor een beetje trendsetter moge het duidelijk zijn: Moleskine is uit, de AH-togo-bruine zak is in!
(Heeft de Brasschaatse AH deze zakken ook????)

16 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat leuk gedaan !!

Ik heb ook lijstjes én de bewuste papiertjesd, maar geen boekje(s) !!

Nog proficiat met mooi kindje, lieve cadeaus maakte je.

ZONnige dag/week,((zwaaii))....MM

Anoniem zei

Ja ik heb wél boekjes, veel zelfs ben gek op boekjes, maar schrijf het toch op (snippers) papiertjes !!;-)...MM

TweeMeisjes zei

GEWELDIG. Supergoed bedacht en uitgewerkt

Marina zei

Tof gevonden, ik ben ook een lijstjesmens, handtassen vol, mijn hand inbegrepen :-)
En die van mij veranderen dan nog eens, hangt af van dag tot dag wat ik belangrijk vind, maar in zo een schriftje is het overzichtelijk en kan je later terugvallen op eventueel niet uitgevoerde plannen om vervolgens terug te plannen, kan je nog volen ;-)

Anje zei

Helemaal geweldig ideetje. Er zijn zoveel nog mooie beschrijfbare papiertjes en dan in boekvorm ipv de papiercontainer, mmmmmm.......
Lieve groet Anje.

Annelies zei

Wat een leuk boekje. Lijstjes en schema'tjes, dat is mijn kenmerk.

inge zei

aha,,,daar ben ik gelukkig geen fanaat in...hoewel af en toe lijstjes in mijn hoofd...maar als ik het niet opschrijf is er ook niet echt zo´n must ... één dag met één keer en dan vooral kijken wat ik wel allemaal gedaan heb...bevalt me prima zo ...maar je boekje is gaaf !! ;-)

Anoniem zei

ik zal het op mijn lijstjes zetten: boekje maken! ik zal andere zakken moeten gebruiken, eet eet geen boterhammen uit zakjes :)
Verder een prima idee van jou

Anoniem zei

zó anoniem was nu ook weer niet de bedoeling, vorige berichtje was van mij

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

Annita zei

Super, en nu maar hopen dat de boekjes niet blijven slingeren.

Janny zei

Ja, ik ken het ook wel. Vooral in heel drukke tijden (zoals nu) als alles in mijn hoofd een beetje door elkaar dreigt te lopen.
Ik gebruik er grote gekleurde stick-it velletjes voor. Elke kleur heeft een andere prioriteit.
Werkt goed!
Maar jouw boekje vind ik ook erg origineel!
Groetjes,
Janny

aafke7 zei

Oh die lijstjes... waar dan niks van terechtkomt bij mij! Ken je http://www.listography.com/?
Ach, wij willen het veel liever op papier toch! Met vulpen of fijn gespitst potloodje! Fijn zo'n boekje.

Brr die hanen? Hier heeft Kukelebaldi z'n minkuukeltjes eronder gehouden. Met mij d'r bij.

berthi zei

ENIG, ENIG!!! Een super gaaf idee! En snel te maken!

Je wilt mijn bureau niet zien... het ligt vol met briefjes waar iets opgeschreven staat. En dan noem ik nog eens niet de familieagenda... wat daar allemaal niet ligt... Ik neem me ook voor om in boekjes, schriftjes etc. te schrijven. Dat doe ik ook, maar ik vind het zo zonde om een papiertje dat aan de achterkant blanco is, niet te benutten!:-) Zuinigheid met vlijt, noem ik het maar!:-)

Saskia zei

Ah gelukkig, ik ben niet de enige die haar bureau vol heeft liggen met briefjes, lijstjes en kaartjes-met-instructies. Geeltjes, maar ook notitievelletjes en restjes printerpapier van mislukte printjes.
Het boekje zou bij mij niet werken, vrees ik. Maar wel een leuke instructie! Even bedenken waar ik zo'n boekje voor zou kunnen gebruiken ...

Miss Ebz zei

Wat een geweldig leuk idee!! Da's nog ns recyclen :-)
Blessings, Esther

betty prins zei

Ja, die lijstjes, maar opschrijven helpt wel, anders blijft het spoken in je hoofd. Een slim idee om de boekjes zelf te maken, wel bewaren voor later hoor...