woensdag 15 september 2010

Las Meninas

Ik ben bepaald niet de enige die geïntrigeerd is door het raadselachtige schilderij Las Meninas (‘De Hofdames’) van Diego Velázquez. Het schilderij dat de jonge Infanta Margarita toont omringd door haar hofdames, chaperonne, lijfwacht, twee dwergen en een hond (en vlak achter hen Velázquez zelf) heeft vele kunstenaars 'geïnspireerd.
Zoals Las Meninas van Picasso:

Las Meninas van Manolo Valdés, deze zomer op het Lange Voorhout in Den Haag.

Las Meninas en Canido:

En nu, geen kunst maar ambacht: Una Menina van 'la hora azul' - 'l heure bleue dus ....
De Meninas van Valdés zijn weer op reis naar hun vaderland, maar ik heb nu mijn eigen kleine hofdame van vilt, frivolité en zoetwaterparels ...

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat leuk om te zien hoe mensen geinspireerd raken.

Het is een stapel effect en eindigt bij zo'n lief poppetje !!
Hoe/waar zal het verder gaan !!?;-)

MM

elma zei

Wat een leuk blauw viltpopje. Ergens heb ik gelezen dat je tomaten nog niet kleuren. Je kunt er een aantal in de kamer leggen, het liefsts waar ook de zon binnenkomt en ze worden prachtig rood en rijp. Wij hebben dit ook gedaan met een tros vleestomaten die afgebroken waren.

Bertie zei

leuk om te zien hoe een motief in de beeldende kunst aldoor terugkomt. dat blauwe dametje van jou hoort er echt bij. groet!

betty prins zei

Ja, mij raakt dat kleine 'dametje' ook, ik heb er wat kaarten van en zou graag zo'n jurk maken, lijkt mij fantastisch. Jammer dat ik de 'lange voorhout' gemist heb dit jaar en nu is het te laat...
Gelukkig is jouw blauwe dametje er nog!

Willy zei

Ik vind het door jou gemaakte dametje wel heel goed in het rijtje passen.
Door alle support op je Grand Marquoir heb je vast weer een vlak opgevuld. Hij wordt prachtig.

berthi zei

Jij hebt toch maar een ideale werkplek! Altijd zit jij eerste rang!:-)

Je blauwe vilten hofdame vind ik schattig! Heeft ze een ereplekje gekregen? Dat verdient ze wel!

Saskia zei

Interessant schilderij! Geen wonder dat er zoveel mensen door worden geïnspireerd.
Jouw hofdame heeft blauw bloed! ;-)

lheurebleue zei

@mm: zo'n menina nodigt uit om verder te gaan - dat weet jij wel met je baboesjka's!
@elma: dank voor de tip - zal ik zeker proberen!
@bertie: en ook waard te onderzoeken welke motieven waarom zo aanspreken
@betty: misschien in een van je volgende theatercreaties???
@willy: de lap moet weer even wachten - ik ben veel te gauw afgeleid en alweer met andere dingen bezig ...
@berthi: in het engels heet dit zo mooi 'fringe benefits' van een baan ...
@saskia: haha, blauw vel heeft ze zeker - en misschien ook blauw bloed!

berthi zei

Dat klinkt heel sjiek!