zaterdag 3 mei 2008

Narcis: patroon

Eergisteren toonde ik de narcis die ik gehaakt had volgens dit patroon. Toevallig las ik gisteren op deze site met vertaalde brei- en haaktermen dat dezelfde haaktermen in de VS en de UK verschillende dingen betekenen. Zo is dc (double crochet) in de UK een vaste en in de US een stokje. Daarom leek 'mijn' narcis niet echt op het voorbeeld! Om zeker te zijn dat ik de bloem nu juist zou haken, heb ik het patroon vertaald. En het zou zonde zijn als die moeite alleen voor mijzelf was. Hier dus het patroon van de gehaakte narcis, met dank aan de oorspronkelijke ontwerpster.

Nodig:
- Geel, wit en groen haakgaren
- Haaknaald
Gebruikte steken:
- halve vaste
- vaste
- half stokje
- stokje
- dubbel stokje
- driedubbel stokje
- picot (1 vaste, 3 lossen, 1 vaste in dezelfde steek)
Werkwijze
1 KELK (wit of geel)
Begin met het witte of gele garen. Maak een ketting van 4 lossen en sluit de cirkel met een halve vaste in de eerste losse.
1e toer: 3 lossen, 11 stokjes in de cirkel, sluiten met 1 halve vaste op de derde losse van het begin (12).
2de toer: 3 lossen, 1 steek overslaan, 1 stokje in de achterste lus van elke steek, sluiten met 1 halve vaste op de derde losse aan het begin.
3de toer: 3 lossen, 1 steek overslaan, 1 stokje in elke steek, 1 halve vaste op de derde losse aan het begin.
4de toer: 2 lossen, 1 vaste in de eerste steek, *2 lossen, 1 vaste in de volgende steek, herhaal vanaf *, 2 lossen, sluit met een halve vaste in de eerste losse van de eerste 2 lossen. Gele/witte draad afhechten.

2) BLOEMBLAADJES (geel)
5de toer: Hecht de gele draad met een halve vaste aan de voorste lus van een willekeurige steek van de eerste toer, 2 lossen, sla de volgende steek over, *1 vaste in de volgende steek, 2 lossen, sla de volgende steek over, herhaal vanaf *. Sluit met een halve vaste in de eerste vaste (je hebt nu 6 boogjes).
6de toer: halve vaste in het eerste boogje, *2 lossen, 1 dubbel stokje, 3 drievoudige stokjes, 1 dubbel stokje, 2 lossen, 1 vaste in het zelfde boogje, halve vaste in volgend boogje*, herhaal vanaf * tot je 6 bloemblaadjes hebt.
7de toer: *1 vaste in elk van de volgende 2 lossen, 1 vaste in elk van de volgende 2 steken, (1 vaste, picot, 1 vaste) in de volgende steek, 1 vaste in elke van de volgende 2 steken, 1 vaste in elk van de volgende 2 steken; herhaal vanaf *, sluit met een halve vaste. Draad afhechten.

3) BLADEREN (groen)
8e toer: Hecht de groene draad met een vaste aan een willekeurig ‘staafje’ van een van de steken van de 5de toer, 4 lossen, sla de volgende steek over, *1 vaste rond het ‘staafje’ van de volgende steek, 4 lossen, sla de volgende steek over, herhaal vanaf *, sluiten met een halve vaste in de eerste vaste. Je hebt nu drie boogjes.
9de toer: Herhaal de 6de toer, tot je 3 blaadjes hebt.
10de toer: 2 lossen, *1 half stokje in de top van de 2de losse, 1 half stokje in elk van de volgende 2 steken, 3 halve stokjes in de volgende steek, 1 half stokje in elk van de volgende 2 steken, 1 half stokje in de top van de 2 lossen, herhaal vanaf *, sluit met een halve vaste in het eerste halve stokje (niet in top van de 2 lossen).
11de toer: 1 losse, *1 vaste in de volgende 4 steken, (1 vaste, 3 lossen, 1 halve vaste in de derde losse, 1 vaste) in de volgende steek, 1 vaste in volgende 4 steken; herhaal vanaf * , sluit met een halve vaste in eerste vaste. Afhechten.

Nu nog een speld aannaaien en ik heb een vrolijke lentebroche ...

11 opmerkingen:

Anoniem zei

KUS KUS SMAK !!!;-))))))))))))))))

Daar ben IK héél blij mee !! '
Dank je wellll, voor de moeite.

En je narcis is prachtig geworden !!!

mm

lheurebleue zei

;-)

Anoniem zei

Zo ben even terug om het te kopiëren.

Zie ik vergroot opeens een prachtige vaas daar achter, mooi !!!
Lijkt wel Jugendstil !!?

Geel en witte katoen ligt klaar !!;-)

Blaadjes groen moet ik nog een keer bij kopen .

mm

Ik houd je op de hoogte.
eerst nog wat anders afmaken.

Fijn zonnig weekend !!

lheurebleue zei

@mm: een mooie vaas inderdaad, maar het is een nieuwe. ik vond hem een paar jaar geleden in een chinees winkeltje.
jij ook een zonnig weekend!

Anoniem zei

Googelde op 3 voudig stokje, en kwam je mooie narcis tegen. Dank voor dit lente kado.

Het lieve leven... zei

wat een ontzettend leuk patroon en wat fijn dat je het hebt vertaald...ik ga 'm maken en laat het op mijn blog zien. zal wel na het weekend worden maar ach...tis voorlopig nog lente! ;) Dank je wel! Groetjes, Petra

Monique Koomans zei

Prachtig! Ga hem zeker ook maken, bedankt voor het patroon!

Anoniem zei

Super leuk! Dank je wel.

Unknown zei

dank je wel voor dit leuke patroon

Unknown zei

Het is even friemelen maar voor een beginnende haker is de beschrijving te volgen. Helemaal trots op mezelf :) Maaruhm...ik wil toch even zeuren; de narcis heeft toch geen groene blaadjes achter de gele bloem, toch alleen groene, langwerpige bladen vanaf de onderkant van de stengel (bij de aarde)? of zit ik nou echt te brabbelen?

Unknown zei

Erg lief maar ik heb een vraagje. Wil het printen maar dat zie ik nergens. Kuntbu mij misschien helpen. Van tel haken vind ik vervelend