zondag 10 april 2011

Il faut cultiver notre jardin

Candide, het hoofdpersonage uit de gelijknamige roman van Voltaire, trok met zijn optimistisch gedachtegoed als bagage (‘wij leven in de beste mogelijke wereld’) door de wereld. Maar op zijn reis maakt hij kennis met alle mogelijke kwaad: aardbevingen, oorlog, fanatisme, schurkenstreken enz.
Die opsomming klinkt helaas nog erg actueel. En nog altijd weten we niet hoe hiermee om te gaan. De oplossing van Candide is: “il faut cultiver notre jardin” ('wij moeten onze tuin bewerken'). Wij moeten de maatschappij - die allerminst een paradijs is - intensief onderhouden zodat ze leefbaar wordt en geen tranendal. Wij moeten zelf iets van de wereld en ons leven maken.
Gisteren, op een mooie lentedag stak het Kwaad weer onverwacht en monsterlijk zijn kop op in Alphen aan den Rijn.Verbijsterend. Maar het leven gaat verder - iedereen moet aan zijn tuin werken. En de kans dat je aan een betere wereld, een beter leven werkt is waarschijnlijk groter als je lid bent van een tuinvereniging dan van een schietvereniging ...
Gisteren cultiveerden wij letterlijk onze tuin. Wij zijn namelijk stadsboeren geworden. Met dank aan Jelle van Makkelijke Moestuin (en Jelle weer dank zij de Square Foot Gardening van Mel Bartholomew). De voorbije jaren kweekten we al allerlei groenten in bakken. Nu hebben we een vierkantemetertuintje bij Intratuin gekocht. En een 'optimistich' teeltplan gemaakt ...
Nu maar hopen dat zon & regen & licht de zaadjes doen ontkiemen en dat vogels, slakken en katten enig mededogen zullen hebben met de tere plantjes.
De sla zaaiden zaaiden we in goten opgehangen aan de schutting - slakken mogen wel een beetje moeite doen als ze uit zijn op lekkernijen.
Op de markt kochten we trostomaten en pomodori ...
en aubergine en paprika.
Nu maar even afwachten of we in onze tuin - die zeker niet de beste aller tuinen is - toch een best wel goede oogst zullen hebben. Wij blijven optimistisch ...
Frau bei der Gemüseernte am Bauernhof", Max Baer, ca. 1900

12 opmerkingen:

Marina zei

De jongste is hier ook aan het planten en aan het dromen, ik duim voor u en mijn jongste op een goede oogst want wat kan een mens plezier hebben aan simpele dingen als het zien groeien van plantjes en oogsten van vruchten!
Veel tuinplezier!

Janny zei

Wat moet dat heerlijk zijn om je eigen groenten te kunnen eten. Maar ook het kweken geeft al veel voldoening, denk ik.
Ik houd het hier bij kruiden kweken in potten en zelfs dat is lastig hier.
Veel plezier in votre jardin!
Janny

Annelies zei

Ik zou misschien een tuinmens kunnen zijn, maar ik heb er de tijd niet voor. Bedenk maar alvast heerlijke recepten voor datgene wat straks uit je tuin komt !

Thee zei

'k Moet geloof ik ook maar eens bij die intra-tuin kijken. Goed idee voor onze nieuwe 'moderne' tuin!

Anoniem zei

zelfs ik ben weer begonnen, een beetje aangemoedigd door Sophie die inmiddels haar eigen mini harkje, schepje en bezempje heeft. Sosm duurt haar tuinieren maar even als er 'zoem' bij haar oortjes komt, dat vindt ze eng. Ze spreekt mijn bloempjes toe, daar groeien ze van :)

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

Bertie zei

Vreselijk ja, die schietpartij in Alphen a/d Rijn.
Dat makkelijke tuinieren van Jelle is inderdaad inspirerend. Ik wil ook al een hele poos zo'n vierkante meter moestuin maken. Dat komt binnenkort aan de beurt, als we terug zijn van een korte vakantie in Zweden...

Le Patiné zei

ja geweldig he groenten uit eigen tuin. Ik heb ook wat moes in de tuin staan ongeveer 4m2 en wat bakken en een klein kastje. Voor tomaten en paprika is het echter nog wel wat vroeg hoor om onbeschermd te staan. Het kan tenslotte nog vriezen tot ijsheiligen. Ongeveer half mei.
Heel veel succes ermee. Ik ga voor je duimen voor een goede oogst,( dan heb ik hem waarschijnlijk ook.

Groetjes Natasja

Anoniem zei

sinds jouw blogje zit de muziek ook in mijn hoofd, hier is ie:
http://www.youtube.com/watch?v=422-yb8TXj8

ouverture Candide van Bernstein gedirigeerd door Bernstein zelf.
prachtig, alleen kijken ernaar is al een genoegen

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

Willy zei

Leuke manier om toch een moestuin te hebben. Ik vind die plek voor de sla helemaal geweldig bedacht. Zelf heb ik alleen wat kruiden in potten, maar er is dus veel meer mogelijk.
Groetjes

berthi zei

O, wat een geweldig idee om de sla op deze manier te kweken. In gedachten zie ik je tuin al vol met heerlijke groenten staan. We krijgen deze zomer toch wel de groei in beeld?

aafke7 zei

Dromen en Schone Beloften! Wat is er heerlijker dan rommelen met de plantjes?

betty prins zei

Ik zie jou al dwalen tussen de aubergines en paprika's....Dit gaat helemaal lukken, met wat zon en wat regen heb je deze zomer heerlijke groente om in te maken.....
Ja, je kan beter tuinieren, dan blijf je in evenwicht en komt je hoofd tot rust!