dinsdag 14 juli 2009

Zondagochtend op 't Zuid

Vrienden van mij verhuizen naar het Antwerpse Zuid - de wijk waar ik mij jeugd doorbracht. Nu een hippe buurt - vroeger vrij saai. 's Ochtends op weg naar school liep ik langs het plein met aan de ene kant de vervallen Hippodroom en aan de andere kant het grootse Koninklijk Museum voor Schone Kunsten. Ik verbeeldde mij dat de paarden en engelen op beide daken gesprekken voerden met elkaar. De Hippodroom bestaat niet meer, het Museum - een negentiende-eeuwse kunsttempel met indrukwekkende trappen & zuilen - domineert nog altijd het plein.
Ik mis nog steeds de verse pistolets en sandwiches op zondagochtend. Daarom heb ik voor mijn vrienden een tas gemaakt om op zondagochtend op 't Zuid naar de zondagochtendbakker te gaan. Ik hoop dat ze de paarden & engelen dan even groeten ...
Op Internet vond ik oude foto's van het Museum en de Hippodroom. Bij Dille & Kamille kocht ik twee keukenhanddoeken met de geschikte kleur en textuur. En dan het spannende moment waarop je begint ... Ik had al een hele tijd zin om met lint te borduren. Mijn eerste poging was een roos, de bloemenkroon van rood lint en de bladeren van groen lint. Het doorhalen van het lint ging een beetje stug maar ik was verbaasd te zien hoe snel de bloem onder mijn handen groeide. Het overige 'lintwerk' heb ik maar eenvoudig gehouden. En natuurlijk herkennen jullie de lintjesbloem!
De twee handdoeken gaven genoeg stof voor de tas, de handvatten en grote vakken binnenin.
Nu hoop ik natuurlijk dat ik op een zondagochtend verse pistolekes mag komen eten op het Zuid!

14 opmerkingen:

MoniqueB. zei

Je maakt gewoon een tastbare herinnering! Geweldig.
Ik hoop van harte dat je het zelfde verhaal aan hun verteld wanneer je ze de tas geeft.
Lief van je.

lut zei

Wat een leuke tas!! En dierbare herinneringen. 'k Hoop voor jou dat je op zondagmorgen pistolets mag gaan eten.

Anoniem zei

GEWELDIG !!!

weer een K-unstwerk van jou hand.
Heel origineel met een stukje van jezelf er in.

Mooi het roosje, nooit gedaan.

tis een plaatje !!!;-)

MM

betty zei

Ik ken het museum in Antwerpen, al die beelden moeten wel indruk op jou gemaakt hebben. Je tas is erg leuk geworden, goed idee, de droogdoeken daarvoor te gebruiken. Het roosje is goed gelukt, ik ga het ook proberen!

Corrieneeltje zei

GEWELDIG! Het roosje is schattig en ik ben ook wég van het bestellijstje met de schattige woorden erop en de mooie foto en van het hele resultaat.
Als hier geen pistoletjes aan vast zitten mag je ze van harte en zelfs zonder tas bij mij komen eten, ook al zullen ze niet smaken als die uit je jeugd!

lheurebleue zei

@monique: dat zal ik zeker doen!
@lut: ik heb er al zin in!
@mm: lintborduren is leuk - het gaat lekker snel.
@betty: 't is een leuke buurt. mijn moeder woont er nog steeds.
succes met je roos! ben benieuwd naar jouw lintborduren!
@Corry: pas maar op, ik neem de uitnodiging zo aan ;-)

Balsemien zei

Wat een lief en origineel kado! Een tas met bagage! Ik wens je veel fijne weekeindjes in Antwerpen in de toekomst! Dat roosje is wel een keer leuk om uit te proberen!

Bertie zei

Wat leuk zo'n tas. Daar passen lekker wat broodjes in. De foto's staan op stof? Hoe krijg je dat eigenlijk voor elkaar, print je die zelf?
Veel plezier bij het geven, dat wordt vast een fijn bezoek straks.

Anje zei

Wat een bijzondere Cadeautas vol symboliek om te dromen.
Leuk dat je met dit handwerkje weer terugkeerde naar je jeugd. En als je de broodjes straks proeft is een bezoek aan je vrienden dubbel waardevol. Ik ken het plein en het museum, leuk te bedenken hoe jij daar liep als kind.
Lieve groet Anje.

yarnlot zei

Wat ontzettend leuk en persoonlijk deze tas!

willy zei

Wat heb je een mooie herinneringentas gemaakt.Misschien kun je dan zelf op zondagmorgen in 't Zuid daar nog eens broodjes in halen. Wat zullen die dan extra lekker smaken.

Anoniem zei

ik dacht dat ik al gereageerd had op je super tas. Erg leuk Elisabeth en je mooie lintstrik komt er prima op uit. mooie Antwerpse herinneringen beschreef je. Fijne stad om naar toe te gaan, vind ik

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

berthi zei

Jij maakt altijd heel originele cadeautjes. Nu ook weer! Extra mooi door de herinneringen die eraan vastkleven!

FotograficaNA zei

wat een leuke tas!
ik ben benieuwd wie die vrienden zijn :-)