woensdag 1 juli 2009

Suriname (1): Keti Koti 2009

Jammer dat ik niet een paar dagen langer in Parimaribo ben gebleven. Dan had ik vandaag kunnen genieten van de kleuren & muziek van Keti Koti, de Dag van de Vrijheden of Dag van de Verbroken Ketens. Vorig jaar schreef ik er al een blogje over.
Tijdens Keti Koti wordt herdacht dat Nederland op 1 juli 1863 de slavernij afschafte in Suriname en op de Nederlandse Antillen. In Suriname is het een officiële feestdag voor alle inwoners van het land en niet alleen voor de Creolen, de nazaten van de slaven. Zoals ook iedereen het Holi Phagwa van de Hindoes, het Id Ul Fitre van de moslims en Goede Vrijdag, Pasen, en Kerst van de Christenen viert. En dat illustreert ten volle de harmonische multi-etniciteit van Suriname. Als Surinamers iemand zien is het eerste wat ze doen hem of haar een etnisch etiket opplakken: Javaan, Hindoestaan, Chinees, Creool, Bosneger (Marron), Indiaan, Blanke. Maar dat betekent niet dat er gediscrimineerd wordt, men is er trots op dat al die bevolkingsgroepen niet naast maar met elkaar leven. Tenslotte is 90 % van de mensen import. Slechts 10 % zijn autochtone Indianen, de rest is losgeslagen van zijn wortels uit alle hoeken van de wereld naar deze plek verscheept.
Ik was dus in Suriname voor werk maar kon tussen alle afspraken door natuurlijk wel wat couleur locale opsnuiven. Overal in Paramaribo zag ik aankondigingen die met Keti Koti te maken hadden. Feesten, kortingen op aankopen, fotografen waar je je in Kotomisi kan laten fotograferen, Misi Keti Koti verkiezing enz... Veel winkels hadden speciale promoties voor stoffen om je koto en angisa zelf te maken. En in de zinderende hitte verkochten vrouwen in kraampjes de mooiste pangi's en angisa's. Over de betekenis van koto's, angisa's en pangi's meer in volgende blogs. Wordt vervolgd dus ...

9 opmerkingen:

betty zei

Leuk werk als je zo kan reizen! Het zal best warm geweest zijn, maar de stoffen zijn mooi die je laat zien. Ik weet niet zoveel van de surinaamse kostuums, vind ze altijd mooi en kleurrijk. Leuk dat je nog meer informatie geeft!

Anoniem zei

geen vlisco stoffen daar? of staan ze toevallig niet op deze foto's
De lap met de poppetjes lijkt wel applicatiewerk?

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

Annelies zei

Wat mooi om naar de stoffen en applicaties te kijken. Zo heerlijk kleurrijk.

Anje zei

Welkom thuis.
Wat leuk dat we even mee op werkreis mogen. Krijg plaatsvervangende schaamte als ik denk wat onze hebzucht bij onze medemens heeft aangericht.

berthi zei

Ik las het vanmorgen al in de krant en kan me het logje van vorig jaar nog goed herinneren.

Goed dat deze dag gevierd wordt. Geschiedenis mag je nooit vergeten en dit mag zich ook nooit meer herhalen.

willy zei

Bij het zien van je vorige logje moest ik al meteen denken aan een kinderboekje uit mijn verzameling. "Slaaf kindje slaaf" ://www.olgakinderboeken.nl/boek_slaaf_kindje_slaaf.htm. Je logje van vorig jaar heb ik al eens gelezen. De reactie van Saskia maakte toen indruk.
De stoffen, allemaal zo vrolijk.

Anoniem zei

Prachtig land, geweldige mensen !
Maar voor mij een beetje té heet.
DH heeft er 1 1/2 jaar 'gediend' en zegt dat het door de voortdurende wind goed uit te houden is.


prachtig de stoffen.
En leuk dat ze dat nog zo groots vieren.

mm

Balsemien zei

Hoi Elisabeth,
Leuk dat je ons wat meer verteld over de Surinaamse kledinghistorie!
Goede links ook!
Gisteravond op het nieuws zag ik dat de afschaffing van de slavernij in Amsterdam is herdacht bij het monument.

MariecusBruyn zei

éven bijleze'n, dacht ik, hahaha, heb ik me toch even misrekend. Maar o zo interessant kan een andere manier van leven zijn. Zelfs doeken vertellen hun eigen (geheime) taal!