maandag 13 juli 2009

Commémoratif-française-bloem

Deze lintjesbloem kan net een leeg plekje vullen van iets dat ik aan het maken ben. Maar met een speld achterop kan het een broche worden. 't Is eenvoudig & snel klaar. Ik gebruikte de antieke bandjes die ik in april voor een prikje kocht op de boekbindbeurs in Sint-Niklaas. Het zijn linten om U tegen te zeggen: bedoeld om medailles mee te bevestigen: Georges VI, Commémoratif Belge, Commémoratif d’ Italie, Commémoratif Française, Albert le Valeureux ...
Werkwijze:
Knip 4 lintjes, elk iets langer dan de dubbele lengte/breedte van de uiteindelijk bloem.
Vouw de lintjes dubbel en weer open zodat je weet waar het midden is.
Leg 2 lintjes kruiselings over elkaar en zet ze in het midden met twee steekjes vast.
Leg er de twee andere lintjes over zoals hieronder aangegeven. Zet deze ook met een paar steekjes vast.
Plooi telkens de twee tegenover elkaar liggende eindjes naar het midden en zet ze vast, zo dat ze elkaar een beetje overlappen.
Naai in het midden een mooie knoop aan.
Makkelijk hé!?
In een volgend blog laat ik het werkje zien waar dit een onderdeel van is ....

14 opmerkingen:

Anje zei

Leuk, leuk, leuk, lintjes en bandjes. Ben aan het denken hoevaak ik dit bloemetje heb gemaakt in mijn leventje.......

Anoniem zei

Hee leuk lint en een mooi bloemetje daarvan.

Ja van papier ook veel gemaakt maar met lint wil ik ook nog proberen, voorraad genoeg !!;-)

Ben benieuwd naar het vervolg.

mm

Anoniem zei

wat een prachtige lintjes verzameling, het is inderdaad erg mooi lint. Leuk je strikje, ik kende het trucje niet. Ik zal het onthouden!

ik ben benieuwd wat je nu weer voor moois aan het maken bent

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

Corrieneeltje zei

Dát zijn heel mooie bandjes en erg leuk zoals je er een bloem van maakte. Ik ben natuurlijk heel benieuwd naar het vervolg en zit intussen naar de prachtige ondergrond te turen ...

Balsemien zei

Prachtige bandjes en we wachten rustig af...

lut zei

Leuk dat je ons deze mooie bloem leert maken. Ook bedankt voor het recept van de far breton. Hebben jullie mooi weer gehad?

lheurebleue zei

@anje: 't is zo lekker simpel ...
@mm: goed idee om het ook met papier te maken
@marcella: he! ik dacht al dat ik de enige was voor wie dit trucje nieuw was!
@corrie: de ondergrond is een bijzettafeltje/kastje dat ik geerfd heb.
@balsemien: nog even de tijd vinden om het af te maken ...
@lut: 's middags brak de zon stralend door!

Guute zei

'k Heb nu ook een aantal lintjes gekocht maar niet met zo'n klinkende namen. Ben weeral curieus wat er zal volgen????

Anoniem zei

Bedenk mij dat er in een Anna van pas ook leuke vouwlint bloemetjes staan.
En op een link die jij gaf, ga je die ook proberen !!?;-)

mm

willy zei

Leuke lintjes. Staat zo al decoratief op een schaal. Mooie bloem heb je er van gemaakt. Is eigenlijk voor zoveel te gebruiken. Je hebt een behoorlijke voorraad dus dat wordt goed de boel versieren.

betty zei

Vandaag ook lintjes gekocht, niet zo mooi als die van jou, die zijn perfect voor een bloemetje!
Mijn lintjes zijn voor een 'Lea Stansal' probeersel!
Soms werkt het zo gek: ik zag in een frans blad een fotootje van iets, dat mij direct aan haar werk deed denken. Thuisgekomen haar boek weer doorgespit en bedacht dat ik met dat lintjesborduren echt iets wil doen. De eerste stap is gezet, nu de rest nog!

lheurebleue zei

@guute: je wordt op je wenken bediend!
@mm: ik ga morgen meteen in de Anna kijken
@willy: ik was meteen verliefd op de linten. had ze gekocht zonder te weten wat ermee te doen. maar inderdaad, zo samen op een schaaltje zijn ze ook al mooi.
@betty: wat grappig, ik wilde ook gaan lintjesborduren. vaak is dat zo tuttig maar lea stansal weet er weer een leuke en creatieve draai aan te geven.

annita zei

Wat een schitterende bandjes allemaal!!

Anoniem zei

En dat is een heel mooi en een heem leuk werkje.M.H