vrijdag 17 juli 2009

Printen op stof (tutorial)

Afbeeldingen printen op stof is niet moeilijk. Eens dat je weet hoe het moet, gaat er een wereld van mogelijkheden open. Eigenlijk zijn er twee manieren: printen met geprepareerde stofvellen of freezerpaper gebruiken om de stof zelf stevigheid te geven.
1 Geprepareerde vellen stof
Geprepareerde vellen stof kan je kopen in een patchworkwinkel. Je legt de vellen in de printerlade en print de gewenste afbeelding uit. Let wel op: stel de printer in op US Letter want de vellen hebben geen A4-formaat. Vervolgens strijk de je uitgeprinte afbeelding (zonder stoom!!) op de gewenste ondergrond. Voordelen: de afbeelding is watervast en hecht na strijken automatisch aan de ondergrond. Nadeel: 1) de stof is vrij stug (voelt een beetje 'plastic' aan) en daardoor onprettig om op te borduren; 2) de vellen zoals Quick Fuse - Iron On Inkjet Fabric Sheets zijn duur in Nederland 19,95 euro voor 3 vellen (maar goedkoper als je ze bestelt via Amazon).
2) Freezerpapermethode
Toen ik voor het eerst over de freezerpapermethode hoorde, wilde ik er meteen mee beginnen. Maar ik had geen idee waar je freezer paper kon kopen. Op bezoek bij mijn Verre Zoon, zocht ik tevergeefs alle 'supermarkets' af. Terug in Nederland bestelde ik dan maar een rol bij Amazon [klik]. Bleek dat de patchworkwinkel in mijn eigen stad freezerpaper verkocht ...
Voordeel van de freezerpapermethode: goedkoop en makkelijk verwerkbaar. Nadeel: de stof is niet wasbaar tenzij je de stof eerst prepareert met speciaal (duur) spul: Bubble Jet Set (ik heb dit nog niet geprobeerd).
Hoe werkt het? Instructies in het Engels kan je hier vinden. Of kijk hieronder.

Nodig:

  • feezer paper
  • wit/ecru dun katoen ('baalkatoen')
  • computer en inkjetprinter
  • strijkijzer
  • schaar
Werkwijze
stap 1: kies een afbeelding
Je kan een digitale foto kiezen of een afbeelding van internet. Voor mijn volgende werkje zocht ik met de zoekwoorden 'vintage bird postcard' naar een romantische afbeelding van een vogel. Maar let op: zij maakt er mij terecht op attent dat je netjes moet omgaan met het copyright dat op de afbeeldingen kan rusten.stap 2: laad de afbeeldingen in in Word en manipuleer ze (voor de juiste grootte en zo) met de functie Opmaak. Ik heb meteen ook wat andere afbeeldingen ingeladen. Je kan natuurlijk ook composities van afbeeldingen maken of tekst toevoegen - zie mijn vorige blog.
Stap 3: knip uit het freezerpapier een stuk ter grootte van een A4 en strijk dit met de glanzende kant onder op de witte katoen - zonder stoom!! Knip vervolgens het stuk katoen uit op A4 formaat.Stap 4: leg het resultaat (katoen geplakt op freezerpapier in A4formaat) in de lade van de printer. Geef de opdracht tot printen.Knip de afbeelding uit en verwijder het freezerpapier.
Klaar!
Zie ook: Printen op Linten.

17 opmerkingen:

MariecusBruyn zei

Wat een pracht van een tip!
Dit ga ik later nog wel eens uitproberen.
Maar eerst wil ik je danken voor je prachtige woorden die je me de voorbije week stuurde. Spijtig genoeg heb ik geen gesprekken meer kunnen houden met mijn moeder, maar het leek wel alsof er op een ander niveau vanalles opgelost werd. Wonderbaarlijk om mee te maken, en erg bemoedigend te lezen dat nog meer mensen het einde zo ervaren. Het blijft moeilijk, het blijft zwaar, maar de diepgang van dit alles maakt het toch een prachtig onderdeel van mijn leven.
Dank je wel!

willy zei

Lijkt me ook erg leuk om te doen.Je kunt er zoveel leuke dingen mee maken.
Mijn dochter heeft een 't shirt bewerkt voor haar vriendin.
Ze heeft speciaal papier gebruikt waar je op kunt printen. Dat knip je uit en dan strijk je het op de stof. Het is ook wasbaar. Verkrijgbaar bij de HEMA (ongeveer7 euro).

annita zei

Bedankt, hier ga ik zeker iets mee doen. Ik heb me ook al vaak afgevraagd waar ik freezerpapier zou kunnen vinden. Ik ben blij met je tip.

Saskia zei

Wat een goed idee!
En duidelijk uitgelegd!
Je hebt er ook een heel mooie tas mee gemaakt!
Denk er wel om dat op plaatjes copyright kan zitten, ook al kun je ze zondermeer kopiëren van internet.

Anoniem zei

"KLAAR" staat er dan !!?;-))

Leuk om eens te proberen.
Eerst alle materialen op de kop tikken.
Zag pas ergens freezer papier dat per vel verkocht werd, heel onvoordelig lijkt mij.
Bij gewone kopiën vlekt de inkt al met 1 druppel water. Dit is na het strijken dus niet meer het geval !!?

MM.

Bertie zei

Dank je wel voor deze duidelijke aanwijzingen. Het lijkt me leuk om een keer uit te proberen.

fijn weekend!

Guute zei

Ik gebruik altijd freezer paper en bubblejet. Freezer paper wordt in Amerika gewoon in de supermarkt verkocht. Bubbjejet heb ik een aantal jaren geleden gekocht in Nederland in Velthoven. Toen was dat 18.5 euro voor een fles maar ze is nog altijd niet leeg. Ik ben er alleszins tevreden van.

Anje zei

Leuk om eens te proberen en wat geeft zoiets veel moglijkheden. Dank je wel voor dit logje.
Groetjes Anje.

Anoniem zei

ik moet dit toch ook eens gaan durven. Ik heb nog heel mooi printerspul liggen voor een quiltje of ander foto-werkje, dank voor de les.

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

corry zei

Dit ga ik zeker eens proberen. Ik heb freezer paper in huis dus ik kaqn zo aan de slag! Bedankt voor je tutorial.

Janny de Roo zei

Hallo,
Via de site van Balsemien, kwam ik op deze log terecht en las over de Freezerpaper. Weet je, dat je de verpakking van kopieerpapier (moet wel wit zijn) ook kunt gebruiken ? Vooral als je niet veel nodig bent.

Anoniem zei

zo leuk die achtergrondinfo ,dan zie je pas hoeveel werk er in zoiets moois zit!!
hilly

lheurebleue zei

@mm: als je met freezerpapier is het niet wasbaar tenzij je de stof eerst met speciaal spul (bubble jet) voorbewerkt. Heb ik nog niet gedaan - Guute wel, kijk naar haar commentaar.
@janny: dank voor de tip! ga ik uitproberen!

@nne zei

Wat een leuke blog. Bedankt voor je tip! Nu nog op zoek naar het freezerpapier. Groetjes, @nne

patricia de ruijter zei

heb sins kort freezerpaper besteld bij www.bol.com en geprepareerde stof kun je nu ook via www.dekwast.nl daar kwam ik achter omdat ik aangemeld ben op deze site.en omdat ik nog geen ervaring heb met freezer paper.heb ik zelf wat uitgevonden.je kunt freezerpaper
ook op wit papieren servet strijken.en dat werkt ik heb nu een grote foto op wit papieren servet geprint en op de ander 3 foto's erop geprint.je kunt de papieren servet gelijk voorzichtig eraf halen.en de vel freezerpaper nogmaals gebruiken.ga over een paar dagen die uitgeprinte foto's bewerken op canvas of dakpan.
dus lijmen met napkin podge en dan aflakken.ik ken nog iemand die zelf servetten print maar die heeft haar printer om laten bouwen.en zij beschermt de afbeelding met blanke (auto) lak.
dus..... ik ga de komende tijd ook uitzoeken hoe ik zelf aan de slag kan.

patricia de ruijter zei

hier nog een berichtje van mij
nou ik heb het geprobeert.en het lukt.je kunt ook een foto's of plaatjes printen op de eenlaagse witte papieren servetten.

servet op strijkplank leggen.
freezerpaper erop leggen.met gladde kant op servet.en strijken maar.de overtollige servet weg knippen.en printen maar.
inkt is snel droog.de servet voorzichtig los trekken.
en hobbyen maar.
ik ben er momenteel mee bezig.
dus hou deze site goed in de gaten
http://naamborden-en-meer.hyves.nl
de freezer paper is ook te bestellen bij www.bol.com 30 vellen voor 8 euro en nog wat.

patricia de ruijter zei

nou dames
ook papieren servet op freezer paper printen lukt.
en ik wil hier graag mijn creatie laten zien.maar wie kan mij vertellen hoe ik hier foto's kan plaatsen.ik heb namelijk foto's van ons hondje en van mijn man op servet geprint met hulp van freezer paper en deze op slippers gelijmt.en dat wil ik graag met jullie delen.