dinsdag 21 juli 2009

Broderie de juin (1)

Broderie de juin? Het is toch juli, hoor ik je al zeggen. Tja, ik heb pas onlangs Brodons facile ontdekt. Facile Cécile inspireerde mij al bij het maken van een sprookjestasje maar nu zag ik dat ze een aparte site heeft waar ze stap voor stap de meest onervaren borduurster tot grootse prestaties weet te brengen.
Het duurde even voor ik de structuur van de site doorhad - ik ben niet altijd even snel van begrip ;-). Het werkt zo: elke maand begint er een nieuwe on line cursus waarvoor een aantal Franse blogster kunnen inschrijven. Zij kunnen een pakket materiaal bestellen en laten vervolgens stap voor stap hun vorderingen zien op hun eigen blog maar ook op de blog Brodons facile. Cécile, la fabuleuse, is echter zo genereus dat ze iedereen wil laten meegenieten door op de site filmpjes te publiceren waarin ze elke stap duidelijk uitlegt.
Ik ben dus - met een maand vertraging - aan de slag gegaan. Hieronder de eerste drie stappen, in een volgende blog de volgende twee ...
Stap 1. Herken je de geprinte vogel uit mijn vorige blog? De afbeelding heb ik met paarse mohairdraad in lazy daisy steek vastgezet op de ondergrond. [Kijk naar filmpje 1 van Cécile].Stap 2. Naai een gefronst lint aan [Kijk naar filmpje 2 van Cécile].Stap 3. 'Zaai' in een paar hoeken een overvloed aan Franse knoopjes [Kijk naar filmpje 3 van Cécile].Makkelijk toch? Ook zin gekregen? Aan de slag dan! De filmpjes zijn zo duidelijk dat je echt geen Frans hoeft te kennen om te kunnen volgen ...

9 opmerkingen:

Anoniem zei

ENIG !!!!

Heb de filmpjes bekeken(zonder geluid)
Goed te begrijpen inderdaad.
Ik zit in mijn hoofd gelijk alles om te zetten naar mijn linkse handje.
Zal ik nu eens eindelijk franse knoopjes leren maken !!?;-)

Jouw plaatje is heel leuk geworden.
lieve plaatjes sowieso.

mm

willy zei

Wat een prachtig geheel is het geworden. Leuk om te doen!Ik heb de filmpjes nog niet bekeken maar de site wel even. Daar staan ook mooie werkjes op.

martine zei

Wat een leuke dingetjrs waar je mee bezig bent.
Het blog van Cecile is om te smullen.
Ze breidt ook van die mooie dingen.

Anoniem zei

fijn dat jij het allemaal even uitlegt ;) Ik had Cécile al ontdekt maar haar tutorialblog niet. Geweldig leuk dit. Dank voor het doorgeven! Mooi werkstukje heb je gemaakt, ik ga gauw naar de filmpjes kijken

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

yarnlot zei

Ontzettend leuk deze beide sites! En heel erg gelukt dit omkaderd vogelplaatje. Franse knoopjes zijn hoe dan ook een van mijn favoriete borduursteken.

lheurebleue zei

@mm: ja, doen! franse knoopjes zijn makkelijk te maken en leuk te verwerken.
@willy: een heel prettig werk met snel resultaat,
@martine: je wordt helemaal vrolijk van haar site - erg inspirerend!
@marcella: kunnen de filmpjes jou nog iets leren?
@yarnlot: het grappige is dat het in het Frans gewoon 'noeud' heet en niet 'noeud francais' ...

berthi zei

Enig!!! Fijn dat je het zo goed uitlegt! Mijn Frans is bar, bar slecht!:-)

Bertie zei

hoi wat is dat mooi geworden. ik dacht dat ik hier al een commentaar bij gezet had. zeker vergeten op enter te drukken...
vreselijk lief werkje geworden, ben benieuwd waar je het verder voor gaat gebruiken. de franse knoopjes zijn misschien een goed idee voor het naaiwerkje waar ik op dit moment mee bezig ben.

MariecusBruyn zei

Nog iets voor op mijn lijstje :)
Ziet er echt prachtig uit!