zaterdag 11 juli 2009

Far Breton


Morgen vieren we bij een van mijn broers het Grote Zomerfeest om alle zomerjarigen - en dat zijn er veel - te vieren. De Verre Verwanten zullen er alleen maar met hun hart bij zijn ....
Ik was vandaag druk in de weer met mijn culinaire bijdragen: liters lemonade in de naïeve hoop dat het een hete dag wordt, een rijke pastasalade voor bij de BBQ. En natuurlijk Far Breton - eenvoudig te maken maar een gegarandeerd succes ...
(Kijk hier ook even naar foto's van de binnenkant)

Far Breton

( 8 personen)
Ingrediënten
  • 250 g gedroogde pruimen zonder pit
  • een paar eetlepels rum, calvados of cognac
  • 200 g kristalsuiker
  • 50 g boter
  • 1 l melk
  • 6 eieren
  • 250 g bloem + wat extra bloem

Bereiding
  1. De oven voorverwarmen op 180°C;
  2. De pruimen in een schaal doen, begieten met de rum (of calvados/cognac) en 1 minuut in de magnetron zetten. Afgieten (vocht bewaren), droogdeppen en met wat bloem bestrooien;
  3. Een bakvorm van 21 x 21 cm met boter invetten en met wat bloem bestrooien;
  4. De pruimen over de bodem van de bakvorm verdelen;
  5. Suiker, melk en boter in een pan op een zacht vuur opwarmen tot de boter gesmolten is. Van het vuur nemen en laten afkoelen. Restje alcohol toevoegen;
  6. In een mengkom 6 eieren breken en deze goed roeren. Blijven roeren en beetje bij beetje de bloem toevoegen. Daarna het melkmengsel er al kloppend beetje bij beetje bijgieten;
  7. Het beslag - dat zeer vloeibaar is - in de vorm gieten en in de oven zetten;
  8. Ongeveer 50 minuten tot 1 uur laten bakken - de Far Breton is klaar als er niets meer aan een scherp mes kleeft dat je in het gebak steekt;
  9. De Far Breton laten afkoelen en in stukken snijden.
Kan 2 a 3 dagen in de koelkast bewaard worden. Ook lekker met een vruchtencoulis (= met suiker gepureerd vers fruit).

Duimen jullie voor mooi weer?????

10 opmerkingen:

Corrieneeltje zei

Oooooh wat een verrukkelijke taart! Daar hoort beslist mooi weer bij en ik hoop van harte dat jullie dat ook krijgen en heel veel plezier erbij.
Wat heb je een leuke broches gemaakt Elizabeth en de verpakking vind ik ook heel erg mooi!

Anoniem zei

ik duim en ben er met mijn hart en gemis bij. L.

willy zei

Ik kom net bij de kippekoekjes van Marianne vandaan ;)
Fijne dag morgen. Het zal vast mooi weer worden.

Anoniem zei

Vanmiddag wordt het beter weer.
Ik kom nog even je recept overnemen. Lijkt me een heerlijke taart.
Willy

martine zei

Mmmm dit ziet er heel erg lekker uit.
Hoop voor je dat alle regen hier valt en niet bij jullie.

Anoniem zei

ook zonder foto's van het "binnewerk" had ik al in de gaten dat dit erg, erg lekker moet zijn ;) mooi weer zit er geloof ik nog niet in maar misschien valt het mee later op de dag. Heel veel plezier in ieder geval en dat hebben jullie zelf in de hand ;)

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

betty zei

Een heel gezellige dag met alle verwanten, de taart/cake ziet er heerlijk uit, ze zullen er van smullen!
Ik neem het recept over, ben helemaal bak-verslaafd geworden met al dat verse fruit!

Saskia zei

Dit lijkt me een simpel maar overheerlijk recept! Ik ga het zeker proberen!

lheurebleue zei

@allen: dankjewel - jullie hebben zeker geduimd want 's middags werd het prachtig weer!

astrid zei

ik duim voor mooi weer.
Die taart ziet er geweldig uit. Ben een paar keer in bretagne geweest, maar ken deze taart niet. Lijkt me wel lekker.