zondag 28 september 2008

September: klimop

Gouden nazomerochtend. Als ik de tuindeuren open, ruik ik de zoete geur van klimopbloemen en hoor ik het gezoem van talloze bijen. Waar zou hun honingfabriek zijn?
De altijdgroene bladeren van de klimop roepen gedachten aan onsterfelijkheid op, aan het voortleven van de ziel na de dood van het lichaam. Met zijn ranken die zich zo aanhalig vasthechten, werd de klimop ook een symbool van trouwe liefde en vriendschap. De tomeloze vitaliteit van de plant maakte hem dan weer tot zinnebeeld van levensvreugde - kransen van klimop zouden bij drinkgelagen het voorhoofd verkoelen. Een tip?
Ook Arjen Duinker verwondert zich in zijn gedicht Klimop! over de ontstuimigheid van een klimopplant die tijdens zijn afwezigheid tegen een muur is gaan groeien.
KLIMOP!
ER GROEIT KLIMOP!
ik ben ver weg geweest
KLIMOP!
ER GROEIT KLIMOP TEGEN DE MUUR!
OOOH! ZO GROEN!
In mijn tuin tiert de klimop welig. Met zo'n symboolrijke plant, zit ik dus wel goed. Toch mogen er ook wat wollen klimopbladeren bij. Ik vond een patroon in Knitted Embellishments van Nicky Epstein. Een van de vele Atalanta's die zich tussen de klimopbladeren in de septemberzon koesteren, vindt het resultaat wel interessant.
Hieronder de vertaling van het patroon:
{ Klimopblad
Werkwijze

7 steken opzetten
opzetnaald: (averechtse kant) 3 av, haal 1 st op averechtse wijze af, 3 av.
  • Naald 1: 1R, 1 st. meerderen, 2R, draad overslaan, 1R, draad overslaan, 2R, 1 st. meerderen, 1R (11 steken)
  • Naald 2, 4, 6, 8, 10 en 12: averechts breien
  • Naald 3: 1R, 1 meerderen, 4R, draad overhalen, 1R, draad overhalen, 4R, 1 meerderen, 1 R (15 steken)
  • Naald 5: 7R, draad overhalen, 1 R, draad overhalen, 7R (17 steken)
  • Naald 7: 8R, draad overhalen, 1 R, draad overhalen, 8R (19 steken)
  • Naald 9: 9R, draad overhalen, 1 R, draad overhalen, 9R (21 steken)
  • Naald 11: 21R
  • Naald 13: [7R, 1 meerderen] 2 x, 2R, laatste 5 op stekenhouder (18 steken)
  • Naald 14: 13 A, laatste 5 steken op stekenhouder (13 steken)
Midden
  • Naald 15: 13R
  • Naald 16, 18, 20, 22, 24 en 26: averechts
  • Naald 17: 1R, 2 st een voor een R afhalen, naald door voorkant steken en R samenbreien, 7R, 2R samenbreien, 1R (11 steken)
  • Naald 19: 1R, 2 st een voor een R afhalen, naald door voorkant steken en R samenbreien, 5R, 2R samenbreien, 1R (9 steken)
  • Naald 21: 1R, 2 st een voor een R afhalen, naald door voorkant steken en R samenbreien, 3R, 2R samenbreien, 1R (7 steken)
  • Naald 23: 1R, 2 st een voor een R afhalen, naald door voorkant steken en R samenbreien, 1R, 2R samenbreien, 1R (5 steken)
  • Naald 25: 1R, 1 st. afhalen, 2R samenbreien, afgehaalde steek overhalen, 1R (3 steken)
  • Naald 27: 1 st. afhalen, 2R samenbreien, afgehaalde steek overhalen (1 steek)
  • Afkanten
Rechterkant (werken op de eerste 5 steken)
  • Naald 14, 16, 18: averechts
  • Naald 15: rechts
  • Naald 17: 1R, 1 st. afhalen, 2R samenbreien, afgehaalde steek overhalen, 1R (3 steken)
  • Naald 19: 1 st. afhalen, 2R samenbreien, afgehaalde steek overhalen (1 steek)
  • afkanten
Linkerkant (werken op de laatste 5 steken)
  • Naald 13 en 15: rechts
  • Naald 14, 16 en 18: averechts
  • Naald 17: 1R, 1 st. afhalen, 2R samenbreien, afgehaalde steek overhalen, 1R (3 steken)
  • Naald 19: 1 st. afhalen, 2R samenbreien, afgehaalde steek overhalen (1 steek)
  • afkanten}

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Dankbare plant in veel variaties !!
Ja als je niet uitkijkt wordt je huis opgevreten !!
Maar ik waardeer ze wel hoor.
En leuk zo'n wollige, met lekker een hollanse uitleg. !!

MM

Anoniem zei

sjonge, jonge...
weet ik niet eens meer hoe je HOLLANDSE schrijft, pfff nou ja zeg !!!

Annelies zei

Wat een leuk klimopblad. Dank je wel voor de vertaling.

Corrieneeltje zei

Elizabeth wat heb je hier weer een prachtig log van gemaakt. De betekenis van klimop was me niet bekend hoewel ik er dol ben en heel dankbaar dat één van de zijden van onze kleine tuin volledig door klimop bedenkt is. De bloemen zijn prachtig en de bessen straks ook, die vind ik zó mooi. En dan nog een patroon ook, heel erg leuk!

Anoniem zei

Dat de bijen nog zo aktief zijn, wonderbaarlijk, even dacht ik dat de vlinder geknutseld was, maar die is echt!!! Je wollige klimopblad had zich goed verstopt tussen het groen, erg grappig!

lheurebleue zei

@MM: onze klimop heeft ook de neiging als ongenode gast binnen te kruipen...
@annelies: in het boek staat het als mapleblad maar ik vond dat het ook aardig op een klimopblad lijkt ...
@corrie: het heerlijke van klimop is dat je tuin het hele jaar door groen is. en de bessen komen goed van pas in kerstversiering!
@annelies: die vlinder bleef wonderlijk rustig zitten tijdens het fotograferen!

Anoniem zei

ik denk niet dat jij zo snel kunt breien als het in mijn tuin woekert ;) Toch vind ik het wel een mooie plant om te hebben, ik heb het snoeien en in bedwang houden er graag voor over ;)

ik ga nu wel uitkijken voor de gebreide variant :)

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

Anoniem zei

Prachtige log, Elizabeth! Ook bij mij in de tuin siert de klimop op diverse plaatsen. O ja, bijen waren er talloze!

Leuk klimoppatroon!

MariecusBruyn zei

Dat wist ik allemaal niet van klimop, al die wijsheid.
Wel een heel leuk gedicht van die Arjen Duinker.