dinsdag 2 september 2008

Ark van Noah (5): Olifanten / Elephants


Zondag in mijn zomertuin eindelijk het vijfde tafereeltje van Lynette Anderson's Noah's Ark Free Stichery BOM afgewerkt. Bij het borduren van de olifanten met het Indische kleed op de rug, moest ik denken aan Het bezoek van de sultan der Indiën op zijn olifant die door de tijd kan reizen van Royal de Luxe. Royal de Luxe is een Franse theatergroep die straattheater maakt met indrukwekkende mechanische marionetten. Hieronder een impressie van het bezoek van De Olifant aan Antwerpen.
Sunday – in my (at last!) summerly garden – I finished the fifth scene of Lynette Anderson's Noah's Ark Free Stichery BOM. While I was embroidering the elephants with an Indian rug on their back, I was thinking of the Visit From The Sultan Of The Indies On His Time-Traveling Elephant of Royal de Luxe. Royal de Luxe is a French group who makes impressive street theatre with gigantic mechanical puppets. Below an impression of the visit of The Elephant in Antwerp. For the full story, click [here].

{De ongelooflijke maar waar gebeurde voorgeschiedenis
Het verhaal is gebaseerd op verhalen van Jules Verne. Een Sultan der Indiën werd in al zijn dromen geplaagd door de aanwezigheid van een klein meisje dat door de tijd reisde. De sultan sliep niet meer, kreeg steeds hevigere angstaanvallen en kon zich niet meer bezighouden met staatszaken. Om hem te genezen moest men in het land der dromen op zoek gaan naar het meisje dat de sultan wakker hield. Een onbekende ingenieur construeerde een olifant die door de tijd kon reizen. De sultan ging aan boord met een deel van zijn hofhouding. Op zoek naar het meisje - dat in de loop van de nachtmerries veranderd was in een reusachtige marionet van bijna vijf meter hoog - was er maar één aanwijzing. De reuzin was dol op naaiwerk. Ze hield er bijvoorbeeld van om voertuigen op het asfalt, boten op de kaaien, treinen op de rails en soms enveloppen op de brievenbussen te naaien.
En vreemd, zoals enkel een liefdesverhaal vreemd kan zijn, voelde de olifant de behoefte om het meisje te ontmoeten. Op blije momenten ontlastte hij zich van honderden levende vogels die in de hemel verdwenen, vergezeld van een vrolijk trompetgeluid ...
}
Het hele verhaal vind je hier: [klik].

10 opmerkingen:

Annelies zei

Thuis hadden we vroeger de boeken van Jules Verne en ik heb ze verslonden.
Je olifanten zijn mooi geworden ! Ik heb gisteren gewerkt aan de regenboog. Ik zal hem morgen op mijn log zetten.

Anoniem zei

Super, dat filmpje kan ik tig keer bekijken.
Hoe dat meisje schoenen aantrekt, aan een lolly likt. Hoe alles uitgedacht en gecontrueerd is.
Het zit vol vernuft. Nu eerst het verhaal lezen.

lheurebleue zei

@annelies: ik heb vroeger ook heel wat van jules verne gelezen.
@martine: het is echt ongelofelijk hoe ze die reusachtige poppen zo sierlijk en echt kunnen laten bewegen. echt de verbeelding aan de macht! heerlijk ...

Anoniem zei

de olifant lijkt wel wat op degene die in relief op de speculaasjes staat ;) daar zat ook altijd zo'n kleedje over de rug met kruisjes

mooie stitcheries zijn dit!

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

Corrieneeltje zei

Elizabeth wat heb je toch een fantastische weblog! Je prachtige verhalen en informatie die je geeft zijn zo rijk. Zo ook weer dit log over de olifant en het meisje. Ik had er al eens platjes van gezien en u kon ik bijna tien minuten lang een filmpje zien van de optocht en als klap op de vuurpijl zijn alle vier de verhalen uitgebreid te lezen en te downloaden. ook je vorige logs over de roos en de tedetrip door Utrecht vond ik geweldig!

lheurebleue zei

@marcella: die speculaasjes ga ik nu snel zoeken!
@corrie: je doet mij blozen!

Kieny The Dutchlady zei

Ze zijn mooi geworden je olifanten. Ik heb de mijne ook bijna klaar. Bedankt voor je verhaal en filmpje.

Kieny The Dutchlady zei

Ik heb je een "I love your blog" award gegeven. Ik hoop dat je hem accepteert?

lheurebleue zei

@kieny: ik aanvaard de blog met veel trots & plezier!

Anoniem zei

Ik volg de ark met veel plezier op verschillende sites.