zondag 25 september 2011

seizoen van rijpenende zon


Season of mists and mellow fruitfulness!
Close bosom-friend of the maturing sun;
 Wat een godengeschenk, dit eerste hersfstweekend! Niet enkel voor ons, mensenkinderen, ook bloemen, planten en groenten lijken - zoals in Ode to Autumn van Keats - te denken dat warm days will never cease.
Zelfs onze paprikaplant doet wat hij hoort te doen. Maanden lang waren het enkel 'onze' naakstlakken die hun slijmerige buikjes volaten met de bloemen en planten maar nu staan er warempel kleine vruchtjes op de struik. Een grote oogst zal het wel niet worden. Om gedroogde paprikapuree te maken heb ik dus maar paprika's-in-de-aanbieding gekocht bij AH. Ik heb weliswaar het paprika-item ('de goulashsubsidie') van De slag om Brussel gezien, maar de centjes he ...

Gedroogde paprikapuree
(recept uit Smaakmakend)
Nodig

  • 1,5 kg rode parika's in stukjes
  • 1 rode peper instukjes
  • olijfolie
  • 2,5 glazen rode wijn
  • 1 glas water
  • zout
  • rozemarijn
  • glazen potjes met deksel
Bereiding
1) olijfolie in een ruime pan verwarmen, stukjes paprika en rode peper erdoor roeren en 10 minuten zachtjes laten bakken;
2) 2,5 glazen rode wijn en de rozemarijn toevoegen, alles aan de kook brengen en 30 minuten zachtjes laten stoven;

3) 1 glas water en een theelepel zout toevoegen en weer 30 minuten zachtjes laten stoven tot het grootste deel van het vocht is verdampt;
4) oven voorverwarmen op 60 °C - bij voorkeur luchtovenstand;
5) paprikamengsel door de passe-vite (roerzeef) draaien of pureren met de staafmixer of in de keukenmachine;

6) puree op een bakplaat uitsprijden en de bakplaat iets onder midden van de oven schuiven;
7) puree ongeveer 6 uur laten drogen - de ovendeur op een kier laten staan zodat het vocht kan verdampen; de puree 1 a 2 keer omdraaien zodat deze gelijkmatig droogt;
 8) puree laten afkoelen en in de potjes scheppen.

De grote berg paprika's dikt in tot een klein bergje heel krachtige puree. De potjes blijven op een droge, koele plaats zo'n 5 maanden houdbaar. Na het openen moeten de potjes in de koelkast worden bewaard en is de inhoud beperkt houdbaar.
Het etiket kan je hier [KLIK] downloaden.

Nu ga ik nog even doen alsof het zomer is. Maar als de herststormen door de kale bomen razen, open ik een van mijn gouden potjes om een lepeltje vurige nazomerzon toe te voegen aan soepen, stoofschotels en sauzen ...

11 opmerkingen:

Marina zei

Oogstmaand, de rijkdom ziet er groot uit en vooral om van te smullen, ik hou echt van dat ambachtelijke, heerlijk puur, en dank je wel voor je fijne uitleg en je fantastische blog!

lupineke zei

Wouw, wat een waanzinnig recept! Heb je ook nog tips waar je de paprikapuree in en bij gebruikt? Heb nl meteen al zin om het te gaan maken, maar dan...? Enne, ook bij mij is de paprika-oogst zeer minimaal, al komen er nu ineens toch wat kleine vruchtjes aan de struikjes in de kas!

marcella zei

klinkt weer heerlijk! ik heb een boel lekkere tomaatjes, te veel om op te eten, daar zal ik ook maar eens leuk mee gaan doen met potjes. En ook nog iets verzinnen voor mijn druiven, ook teveel voor eigen consumptie. Heerlijk hoe jij altijd iets feestelijks weet te maken van de oogst

Janny zei

HHmm, lekker, hoor. Ik ben dol op paprika's. Heb veel lekkere recepten. Deze gaat erbij, dank!
Janny

Annelies zei

Ik ruik het gewoon. Wat ziet dat er smakelijk uit !

Balsemien zei

Wat een heerlijk recept Elisabeth! We hebben in de kas verschillende paprika's en ook kleine pepertjes... Het ziet er zo lekker uit dat ik zit te slikken! Zo leuk ook de linkjes die je erbij doet...
I'm back again, heb een nieuw blog bij blogspot: www.balsemien.blogspot.com
Fijne dag!

dutch sisters zei

Ziet er heerlijk uit! Ga ik zeker eens proberen. Bedankt voor het recept!

Hennie zei

Heerlijk, mijn paprika's doen het niet zo goed dit jaar ik heb er maa een paar geoogst hopelijk krijg ik er volgend jaar meer.
Bedankt voor het recept.
Groetjes Hennie.

@nne zei

dit lijkt me een heerlijk pureetje! lieve groet, @nne

inge zei

als ik nog ergens wat tijd vind dan ga ik dit zeker uitproberen...

Anoniem zei

Aan onze planten hangt niet genoeg om de puree te maken. Dus ik ga zeker op de markt even een kistje kopen om dit gloedvolle goedje te maken.