zondag 4 september 2011

Een dag vol (Europese) muziek

Het lijkt bon ton om schamper te doen over Europa. Terwijl Europa toch in onze genen zit. Europese musici, schilders, wetenschappers, schrijvers en architecten waren al in de Middeleeuwen en Renaissance verbazend mobiel.
Eeuwen voor het Europese Songfestival, trokken troubadours en minstrelen met hun liederen langs Europese hoven. De Vlaamse Primitieven  beïnvloedden Ghirlandaio en Botticelli. Frankische monniken bouwden de eerste, houten kerk op de plaats waar nu de Dom van Utrecht staat.
Dit bedacht ik vanochtend terwijl Paul van Nevel in het Utrechtse academiegebouw vertelde hoe Josquin Desprez en Guillaume Dufay de glooiende heuvels van Picardië omzetten in de polyfone muziek die zo geliefd was in Italië.
En dit bedacht ik deze middag toen Arie Abbeness, 26 jaar stadsbeiaardier van Utrecht, tijdens zijn laatste beiaardconcert La Sonnerie van de Franse componist Marin Marais speelde en
na huldiging door de burgemeester, de sleutels van de Domtoren overhandigde aan Malgosia Fiebig, zijn Poolse opvolgster.
En ik zal er ook vanavond aan denken tijdens het optreden van 'l Arpeggiata, het slotevenement van het Festival Oude muziek - een tiendaags festijn van Europese muziek.

13 opmerkingen:

Stefanie zei

Ohh, ga je naar 'l Arpeggiata met Philippe Jarousky? Mijn absolute favoriet!!! Gelukkig heb ik een kaartje kunnen bemachtigen voor hun concert in Groningen op 15 oktober. Laat je weten hoe het was? Heerlijk logje! Groetjes!

inge zei

ik hou wel van polyfone muziek...een paar jaar terug ging ik vaak naar concertjes maar de laatste tijd schiet het er een beetje bij in ... toch dagen van 40h nodig :-)

Anoniem zei

Mooi muziekje! ik heb er van genoten

marcella
nuttigenfraai.blogspot.com

Anoniem zei

Oooo, soms kan een mens zomaar heimwee hebben.

@nne zei

we hebben blijkbaar dezelfde muzikale voorkeur! bedankt voor de prachtige ode aan de polyfonie! liefs, @nne

Janny zei

Wat een prachtige muziek toch. Dit jaar niet van gekomen om naar Utrecht te gaan i.v.m. blessure manlief.
Zo kan ik toch nog eventjes meegenieten.
Janny

Anoniem zei

Oh, dit doet me denken aan mijn opleinding havomuziek die ik in de jafren 90 deed, gewoon voor erbij, om meer te leren over muziek in't algemeen... was het bijna ver
geten..

Anny.
rafelsenrozen.blogspot.com

berthi zei

Ik hoef helemaal niet naar Utrecht, ik kan heerlijk hier genieten van deze mooie muziek!

Willy zei

Deze muziek zal ook nog wel even nageklonken hebben de daaropvolgende dagen. Ik was er even helemaal bij aan het wegdromen. Dank!

martine zei

Heerlijke muziek.

Mapi zei

La Sonnerie, zo mooi !
Weer een heerlijk blog.

Liefs ,
Mapi

aafke7 zei

Fijn he? En dan maar hopen dat de 31 ste gewoon doorgaat.

GerdaLena zei

@ Stephanie: En? Heb je net zo genoten als ik? Ik kwam hier terecht op zoek naar recensies, maar kan bijna niets vinden... Ik vond het echt een gedenkwaardige avond, afgelopen zaterdag, met een speciale vermelding voor Lucilla Galeazzi, wát een prachtvrouw! Maar hoogtepunt van mijn avond was natuurlijk Barbara Furtuna, die jongens hebben mijn Vercorsicaanste hart weer voor een tijdje sneller doen kloppen: de zang, de poëzie, de heerlijke taal die langzaamaan ook de mijne aan het worden is - zó mooi... (en ja, dat van die heimwee klopt ook wel, Dorothé...)
(ps: ik zag en passant dat je óók een door Sanoma geruïneerd blog hebt, hoe lang zou het nog duren tot ze het opgeven? Mijn andere blog hier bij Blogspot geeft gelukkig nooit problemen).

Amicizia,

Marilena (één helft van "GerdaLena")