dinsdag 5 januari 2010

Mooi zonder model

‘Wie mooi wil zijn, moet pijn lijden’. Dat maakt men vrouwen al eeuwen wijs. En braaf snoerden Chinese vrouwen hun voeten en Europese vrouwen hun taille (soms tot 40 cm!!) in. De slinger van de geschiedenis zorgde voor een tegenbeweging: Mao verbood de martelende schoentjes en dank zij de reformbeweging die het corset in de ban deed, konden vrouwen weer ademhalen.Foto: Nationaal Archief
Maar er kwamen weer nieuwe en misschien nog ingrijpender schoonheidsidealen, gepersonifieerd door modellen met een taille van een vierenhalfjarig kind, die 23 procent minder wegen dan de gemiddelde vrouw (voor 30 jaar was dat nog 8 procent). Wie de documentaire Beperkt Houdbaar van Sunny Bergman heeft gezien, weet tot welke krankzinnige gevolgen dit geleid heeft: mooie jonge meisjes die de meest dwaze ingrepen laten verrichten en gewetenloze plastische chirurgen die aanbieden je lichaam à la carte te veranderen,Maar er is hoop! Brigitte, het grootste Duitse vrouwenblad, heeft al die te magere en gefotoshopte modellen de deur uit gedaan en werkt vanaf het huidig nummer enkel nog met ‘echte’ mensen: een verkoopster, een lerares, een kokkin en wie weet binnenkort wel met jou ;). En het resultaat mag er zijn! Prachtige fotografie, mooie styling, ware schoonheid. Een rond buikje hier, een rimpeltje of niet-klassieke neus daar, dat is toch alleen maar ontroerend?
De Bodyshop en Dove gingen Brigitte voor, ik hoop dat anderen het voorbeeld van Brigitte zullen volgen …

14 opmerkingen:

corry zei

Ben het helemaal met je eens! laat dit een nieuwe trend worden!

MoniqueB. zei

De docu van Sunny heb ik 2x gezien, zelfs. En ik ben al heel lang blij met Dove..
Tijd dat het in realityland ook real wordt!
Ik ben zelf niet dun, niet dik, maar wel erg lang... Wanneer dát ooit een trend wordt?? Zal wel niet.

Mariella zei

Ik sluit me er helemaal bij aan, de documentaire moet ik inderdaad nog zien. Mooi filmpje!

betty zei

Ja, griezelig wat er aan vrouwenlijven allemaal geprutst wordt, dat zag je in die documentaire ook. Niet dat ik 'helemaal' tevreden ben met mijzelf, die extra feest kilootjes moeten er maar op natuurlijke wijze af!

Anoniem zei

Nou dan geef ik het goede voorbeeld !!;-)

mm

berthi zei

Geweldig van Brigitte. Dat velen dit voorbeeld mogen volgen!

Guute zei

'TE' is nooit goed en dat geldt voor alles!!

Brechtje zei

Wat ben ik het van harte en hardgrondig met je eens! Een log recht uit het hart geschreven. Heerlijk! Dankjewel.

Balsemien zei

Hoi Elisabeth,
Ben het helemaal met je eens, leuk dat je hier een logje aan wijdt. Toch schoot ik wel in de lach om het plaatje van de behulpzame man...

Anoniem zei

Tegenwoordig is zelfs de man al vaste klant van de plastisch chirurg. eerlijk gezegd houd ik me er niet zo heel erg mee bezig, ik ben gelukkig met hoe ik ben en met wie ik ben

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

lheurebleue zei

@corry: dat hoop ik van harte!
@monique: mooi he, die DOVE-vrouwen?
@mariella: de documentaire is echt de moeite!
@betty: maar jouw leuke man vindt jou al 40 jaar heel leuk!
@mm: dat geloof ik graag ...
@berthi: dat hoop ik heel erg ...
@guute: inderdaad: 'trop is teveel, en teveel is trop"
@tineke: ik ben dan ook erg blij dat zo'n gezaghebbend tijdschrift zo'n ingrijpende beslissing heeft genomen
@balsemien: kan je je voorstellen hoe dit vroeger geweest moet zijn?
@marcella: ik beschik gelukkig ook over de gave om in de spiegel vooral naar mijn voordelige aspecten te kijken ....

Annelies zei

Helemaal waar.
Ik zag van de week ergens een wat dikkere etalagepop. Echt een verademing.

Corrieneeltje zei

Vroeger werd er voor vrouwen beslist en nu ook, maar eigenlijk hebben vrouwen altijd zelf de beslissing gemaakt om ja tegen te zeggen tegen al die idiote beslissingen, wensen en verlangens van anderen en dat zijn echt niet alleen de mannen. Zijn vrouwen nu dan geëmancipeerd? Als het over uiterlijke dingen gaat merk ik er nog erg weinig van. Of dit nu een trend wordt of niet, het wordt vooral tijd dat vrouwen echt eens helemaal voor zichzelf beslissen en niet een trendsetter volgen.

Unknown zei

Awel, dat hoop ik ook!
Mijn dochter is niet dik, maar fors gebouwd, zoals alle vrouwen in onze familie. Maar elke keer op het medisch onderzoek krijgt ze te horen dat ze toch wel wat mag afvallen. 12 jaar, ocharme, is ze. Hoe zou het toch komen dat kinderen die idealen in de boekskes gaan navolgen?!...