vrijdag 28 oktober 2011

La terre est bleue comme une orange

Déborah Chock - La Terre est Bleue comme une Orange
Illustratie: Deborah Chock

La terre est bleue comme une orange 
Jamais une erreur les mots ne mentent pas 
Paul Eluard 

Elena en haar MaMa & PaPa waren ook een weekje op ons Geheim Eiland. Elena is nu anderhalf en leert de wereld en de woorden kennen. 'Appel' is iets mooi rond & lekkers en ook nog eens een mooi & lekker woord. In onze tuin stond een boom vol oranje appeltjes. Wat een zaligheid. En 's avonds hing er een grote, lichtgevende appel aan de onwaarschijnlijk heldere hemel. Die kreeg gauw een nieuwe naam die elke avond met groot enthousiasme werd geroepen: 'maan!'.
Ook de grote mensen genoten van de appeltje van oranje. Het liefst had ik potten sinaasappelmarmelade mee genomen naar huis. Maar da's niet zo handig als je met het vliegmasjien reist. Om toch iets te kunnen meenemen, maakte ik geconfijte sinaasappelschillen.

Geconfijte Sinaasappelschillen
Het belangrijkste bij de bereiding is de scherpe smaak van de schillen kwijt te raken. De duur van het koken hangt daarom af van de aard van de sinaasappelen.

Nodig
  • onbespoten sinaasappelen uit de biowinkel
  • suiker
  • water
Bereiding
    1) Sinaasappelschil eerst in 8 stukken snijden en het meeste wit verwijderen. De stukken vervolgens in smallere stukken  snijden en zoveel mogelijk van de rest van het wit verwijderen. Het is niet erg als er nog wat wit overblijft.
    2) Sinaasappelschillen 15 minuten koken en in een vergiet/zeef laten uitlekken. Ik las ergens het advies om de gekookte schillen na het koken 24 u in te vriezen. De tweede keer dat ik de geconfijte sinaasappelschillen maakte, heb ik dat inderdaad gedaan en was tevreden over het resultaat.
    3) Een kop suiker en een halve kop water aan de kook brengen. Na zo'n 5 minuten de sinaasappelschillen toevoegen en deze zachtjes laten koken totdat ze transparant worden (ca. 30 minuten of meer). Sinaasappelschillen uitscheppen en even laten afkoelen.
    4) Suiker in een bord gieten en er de sinaasappelschillen in kleine hoeveelheden doorhalen.
    5) Sinaasappelschillen uitspreiden en aan de lucht laten drogen. In het Zuiden duurde dat een paar uren, in het Noorden kan dat wel wat langer duren.
    Eventueel kan je de geconfijte sinaasappelschillen aan een kant in gesmolten chocolade dippen.

    Wij kunnen tijdens de winterse feestdagen - Sinterklaas deelde vroeger toch sinaasappelen uit? - het Zuiden weer even proeven.
    En Elena? Na een week vertrok ze weer van het Geheime Eiland met een glanzende appel, pardon maan, aan de hemel en veel nieuwe woorden en indrukken in haar hoofdje.

    16 opmerkingen:

    betty prins zei

    Dat is het genot van de zuidelijke landen, al het fruit! Wat zullen jullie genoten hebben met dat kleine meisje, dat alles ontdekt.
    Het recept lijkt mij heerlijk, maar waar halen wij 'hier' onbespoten sinasappels vandaan?

    lheurebleue zei

    @betty: over dat genot weet jij alles ;)
    je kan onbespoten sinaasappels in de biowinkel kopen (heb dat meteen toegevoegd in het recept)

    Anny zei

    Wat een genot om over onbespoten sinaasappels te beschikken... hier verwerk ik nooit sinaasappelschil in een recept. En... kleine meisjes worden heel snel groot!

    Bertie zei

    mmmmmm mmmmmmmmmmmm mmmmmmmmmmmmmmmmmm

    Martine zei

    Wat heerlijk om met zo'n klein meisje op zo'n mooi eiland te zijn. En ook ergenis............. mijn Frans is niet goed genoeg om het mooie gedicht te vertalen.

    Martine zei

    En foei , let ook maar niet op mijn schrijffouten.
    Maar sinaasappelschilletjes in chocola vind ik wel erg lekker.

    inge zei

    ga ik zeker eens proberen maar eerst de andere dingen afwerken...en daar ben ik nog even zoet mee ...gelukkig is de biowinkel gans het jaar door open ...;-)

    Anoniem zei

    Lijkt me een heerlijk recept! Lekker voor in de kerstbrood en de christmascake... En wat een prachtige foto van die grote appel, pardon maan! Groetjes van Lupineke

    Janny zei

    Lekker lijkt me dit. Ga ik idd eens proberen met december in het vooruitzicht! Wat heerlijk zo'n klein prinsesje op je eiland!
    Janny

    marcella zei

    een verhaal om van te smullen, niet alleen vanwege de lekkere schilletjes (mijn absolute favoriet dus vele malen dank voor het recept) maar vooral over het kleine meidje wat weer herinneringen ophaalt over mijn eigen kleine meidje al is zij een pietsje ouder. Ze leren zoveel op deze leeftijd en het is zo leuk om je daarover te verwonderen en te verheugen.

    josé zei

    Wat is het hier weer genieten.. En je recept dit word opgeslagen, heerlijk het water loopt mij in de mond.

    Geniet maar heerlijk van jou kleine meisje.

    Lieve groetjes José

    Willy zei

    Heerlijke herinneringen aan het eiland, Eléna en de appeltjes.
    Jammer van de marmelade, maar dit lijkt me een heerlijk alternatief.

    yarnlot zei

    Heerlijk is het om na te genieten van een zuiderse vakantie... en met dit recept kunnen wij meegenieten! (Werkt trouwens ook met citroenschilletjes).

    Marina zei

    Je kleindochter en taal, heerlijk als je hun woordenschat steeds groter ziet worden, en die eigenheid van die leeftijd, opschrijven voor later!
    De geconfijte sinaas maken ons mama en ons zusje ook, altijd leuk om recepten te vergelijken en eventueel aan te passen!
    En wat je verjaardag en de kroon betreft dat is nog een leuk idee (ik verjaar ook juni, en ik zie ons al zitten, lekker samen verjaren met kroon ;0))

    Corrieneeltje zei

    Wat een geweldig log weer, er zit van alles in, kunst, poëzie, heerlijk eten en veel liefde.

    Parohia Plopii Slăviteşti zei
    Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.