dinsdag 23 augustus 2011

Een eerste zweem septemberlucht

Zomer 2011 zal niet met een gouden pennetje in de weeranalen worden geschreven. Gisteren, wandelend over het Lange Voorhout voelde ik een eerste zweem septemberlucht. Vandaag 's ochtends herfstige regen uit donkere wolken en 's middags een blauwe hemel met een aarzelend zomerzonnetje. De nazomer is begonnen en de hoop op een uitbundige zomer vervlogen.
Maar je hoeft geen dichter te zijn om toch te genieten van de laatste rozen en de eerste druiven ....
NAZOMER.
Die het rozenbed beschouwt,
Wordt geneigd tot treuren;
Maar de boomgaard blinkt van goud,.
En de druiven kleuren.
Ook de roode lijsterbes
Gloeit zoo schoon als immer…
Vogels! volgt mijn wijze les:
Plukt haar nu — of nimmer.
(...)
Nicolaas Beets

(Het hele gedicht hier: [KLIK]

7 opmerkingen:

Marina zei

Nazomertjes, hoe meer hoe liever, laat maar komen die warme septemberzon, die zacht en comfotabel op je huid streelt, en onze druiven hangen hier ook hapklaar of wijnklaar.

Annelies zei

Ja, ik voel het ook, met name in de ochtend. Een zomer die er bijna niet geweest is neemt langzaam afscheid.

Janny zei

Ik lees dat er al veel weemoedigheid in de lucht hangt:-)
Nou, hier is de hoop op een paar mooie dagen nog niet vervlogen. Verleden jaar konden we op de verjaardag van mijn zus (19 september) nog heerlijk buiten zitten!
Dus...
Janny

Anoniem zei

prachtig dichtwerk. Ik heb mijn eerste trosje druiven ook al opgegeten. Vroeger dan anders, maar ze zijn al heerlijk zoet. De laatste rozen laten vast nog heel lang op zich wachten. Soms heb ik er in december nog een enkele.

Toch zie je al langzaam hier en daar een blaadje kleuren.

marcella
webplek-onbekend

Willy zei

Ik hou hoop op een zonnige septembermaand.
Groetjes

aafke7 zei

Ja! Hier is het ook al een paar weken zo laat: je ruikt het in de ijle lucht op een vroege herfstmorgen.
Maar die okers? en ombers? In de flora heerlijk maar met Kadhafi steeds in beeld?

Anoniem zei

Heerlijk, die nazomertijd, ik hou er haast meer van dan de zomer! Prachtig gedichtje, dank je wel! En nu oogsten maar!