vrijdag 2 april 2010

Zalig Pasen! - Paaseierdopje {Tutorial}

Professioneel werk ik veel met Geleerde Mensen. Dat zou je niet altijd denken als je mijn blog een beetje kent - vaak lijk ik eerder een kleuterjuf (belangrijk beroep!). Zoals bekend is de WC-rol een van de fundamenten waarop het kleuteronderwijs rust. Jij hebt vroeger vast ook wel eens een tas grijsbruine rollen mee naar school genomen. Eindelijk is er nu een merk dat de grijsheid doorbreekt en met kleurige rollen ieders inspiratie in het kleinste kamertje prikkelt - l'imagination au pouvoir als het ware. De gele rollen vragen er bijvoorbeeld om getransformeerd te worden tot paaseierdopjes - een leuk kleuterpaaswerkje waarmee deze volwassene zich zeer vermaakt heeft ...
Weeceerolpaaseierdopje
nodig
- gekleurde WC-rol
- scherp mesje
- kartelschaar
- dubbelzijdig plakband
- grassprietjes of ander groen
- vilten bloem
werkwijze
1-Maak met een scherp mesje een snee in het midden van de rol, groot genoeg om er de kartelschaar door te steken.2. Knip de rol met de kartelschaar in 2 stukken.
3. Beplak de onderkant met dubbelzijdig plakband. Kleef daarop de grassprietjes of ander groen uit de tuin. Ik gebruikte de blaadjes van de uitgebloeide sneeuwklokjes.
4. Plak er een zelfgemaakt of gekocht (bijvoorbeeld bij Blokker of Xenos) vilten bloemetje op.
Een eiermutsje, zelfgebreid of zoals op de foto hieronder gekocht in de HEMA, maakt het helemaal af.
Zalig Pasen iedereen!
De illustraties zijn van Simonne Baudoin en komen uit Piko, het eendje (1954) uit de Rinkelbel-Reeks

Enne: let even op de google doodle van vandaag ter ere van Hans Christian Andersen ...

12 opmerkingen:

Anoniem zei

je hebt er wel een heel prachtige tutorial van gemaakt. Klasse! leuk ideetje voor pasen.

fijne paasdagen!

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

corry zei

Erg leuke tutorial en ook erg leuk gefotografeerd! fijne paasdagen!

Bertie zei

goed idee! en vrolijke plaatjes heb je erbij gemaakt. ik ga straks meteen kijken of ik die gele rollen soms ook in huis heb - heb ze weleens gehad in elk geval.
fijne pasen gewenst!

MoniqueB. zei

Wat zijn ze schattig! Misschien dat ik dit wel met m'n meiske ga doen. Ik heb nog lapjes vilt en lijm, dat gaat vast wel lukken.

Fijne pasen!

Willy zei

Ja closetrollen (en eierdozen voor narcissen) Leuke eierdopjes en een mooie achtergrond heb je erbij gevonden.
Fijn Paasweekend

berthi zei

Enige log! Wat heb ik veel geknipt, geplakt, geverfd etc. met de kinderen toen ze klein waren. Elke feestdag moest eraan geloven. Heerlijk vond ik het altijd om samen met de kinderen te knutselen. Ik moet wel zeggen dat de jongens er minder plezier in hadden dan Eline.

Leuk hè Google vandaag! Ik heb de afbeelding ook op mijn blog geplaatst.

Fijne paasdagen!

Balsemien zei

Prachtig Elisabeth! De plaatjes van het eendje zijn erg leuk gebruikt. Ik wens jou ook fijne paasdagen!

Anoniem zei

Ik zal ze niet meer maken maar het ziet er énig uit.
De rol is nog steeds niet uit beeld verdwenen !!;-)

Fijne paas !!!;-)

mm

betty prins zei

Ben vandaag nog Fijne paasdagen!
de stad in geweest om iets knutsellerigs te kopen om met Donna te maken! Had ik maar eerder gekeken! Op zoek naar de rolletjes!
Fijna paasdagen!

Ine zei

...een van de fundamenten......O schitterend die zin want helemaal waar!!!
En ook jij hebt er weer iets heel moois van gemaakt.
Fijne dagen!

lut zei

't ziet er prachtig uit! Nog een fijne paasmaandag.

lheurebleue zei

@marcella: en lekker eenvoudig!
@corry: het fotograferen was even leuk als het maken
@bertie: en heb je ze gevonden? laat je verder inspireren door dit nederig materiaal ...
@moniqueB: het soort materiaal waarvan het niet zonde is als het verknipt wordt ...
@willy: ja, de mogelijkheden van eierdozen zijn ook onbegrensd!
@berthi: nu ze volwassen zijn is mijn zoon creatiever dan mijn dochter - tenminste wat knutselen betreft.
@balsemien: schattig he, die eendjes! leuk die oude kinderboeken ...
@mm: de uitvinder van de wc-rol wist vast niet hoe inspirerend zijn/haar uitvinding zou worden!
@betty: leuke dingen gedaan met Donna? (vast wel!)
@ine: probeer je de berg wc-rollen die wereldwijd in kleuterscholen gebruikt zijn om te knutselen, eens in te denken ;)
@lut: dank! en jij ook nog een fijne paasmaandag.