zondag 25 april 2010

Nestdiertje

Het gaat goed met moeder en kind. Mijn dochter herstelt goed en Elena is een wonderlijk dapper ding. Piepklein is ze maar vastbesloten haar weg door het leven te vechten. De eerste stap is voldoende aankomen om naar haar eigen wiegje thuis te mogen. Ze beschouwt haar mamma als de warme melkfabriek die haar daarbij moet helpen. Omdat de kleinste 'gewone' babykleertjes slobberen rond haar lijfje ga ik zo ontroerende minirompertjes en slofjes voor prematuurtjes brengen. Verpakt in een zelfgemaakt doosje - het lieve plakplastic vond ik gisteren in een aardig winkeltje.
Misschien mag ik het nestdiertje dadelijk voor het eerst in mijn armen houden ...

Wieg

Geur van honing
en jonge melk
van een nestdiertje
dat slaapt.

Een ademhalen van dons

En speurbaar

aan de neusvleugels

de geur van wat er gebeurd is;

geboorte,

geheim.


Ida Gerhardt


8 opmerkingen:

Bertie zei

voor 't eerst in je armen houden: dat hoop ik voor je!

Annelies zei

Toen ik in een grijs verleden enige tijd op de kraamafdeling werkte waren er nog geen prematuren kleertjes. We gaven altijd de tip bij poppenkleertjes te kijken.

berthi zei

Dat zou fijn zijn om Elena voor de eerste keer in je armen te houden. Ik duim voor je.

Heel fijn dat het goed gaat met moeder en kind.

Mooi gedicht!

Anje zei

Wat een heerlijk bericht. genieten van het voor de eerste keer je kleine lieverd in je armen houden.
Schattig gedichtje en doosje.

Balsemien zei

Hopelijk heb je Elena in je armen kunnen koesteren en bewonderen! Het gedicht is super, het drukt precies uit wat het is! Prachtig!
Fijn dat je dochter opknapt en zelf kan voeden...

Corrieneeltje zei

Elisabeth, ik hoop zo dat je je kleine kleindochtertje inmiddels hebt kunnen vasthouden, wiegen, kusselen (uitdrukking van mijn kleindochter), besnuffelen en zegenen met je warmte en liefde.
Wat een schattig doosje en gedichtje. Het doosje komt me zomaar bekend voor, volgens mij komt het uit een boek van Clare Youngs, ik heb het pas gekocht.
Geniet!

lheurebleue zei

@bertie: helaas moet ik nog even wachten ...
@annelies: dat is een goede suggestie!
@berthi: het is spannend geweest maar het resultaat is fantastisch ...
@anje: voorlopig geniet ik enkel van het kijken.
@balsemien: het voeden gaat geweldig - zo komt ze gelukkig snel aan!
@corrie: goed gezien! ik heb het patroon idd uit haar boek (de nederlandse versie is vreemd genoeg goedkoper dan de engelse versie). wat staan er leuke dingen in! ben benieuwd wat jij eruit gaat maken!

MoniqueB. zei

Het is zo genieten van zo'n klein wondertje. Alles zit er aan, er op en er in; alles werkt. Wonderbaarlijk.
veel geluk