woensdag 15 oktober 2008

Appel-druiven jam

Oogsten uit eigen tuin. Wat een rijkdom! En wonderlijk hoeveel druiven er in een stadstuintje kunnen groeien. Zelfs na een slechte zomer. Twee weken geleden kookten we al een hele voorraad appel-druivenjam. Samen met de potten die we dit weekend maakten (foto boven) komen we de winter wel door! Het recept staat in deze blog van vorig jaar. Je kookt de vruchten in een glas prosecco - en wat doe je met de rest van de fles? Juist! Drinken terwijl je geniet van het najaarszonnetje...

8 opmerkingen:

Annelies zei

Wat een gezellige aanblik, al die potjes met jam !

Anoniem zei

ik heb druiven en witte wijn, ik denk dat ik je recept maar eens ga proberen, het ziet er heerlijk uit ;)

dankjewel!

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

Anoniem zei

MMMMMMM, dat ziet er verrukkelijk uit !!

Mooie "stads" oogst.

Mag maar beperkt druiven ivm diabetes maar je zou je er klem aan eten !!;-))

mm

MariecusBruyn zei

Onze druivelaar is deze zomer geplant. Nu is het wachten op de eerste oogst! En als die er is, dan kom ik bij jou aankloppen voor het receptje ;)

Anoniem zei

Dus dat is de truc: appel met druiven!! Bij mij staan nl veel potten druivensiroop, het wilde geen jam worden. Dit is ook lekker hoor, vooral op yogurt en vla!

Anoniem zei

klinkt goed: ook de tip voor de restjes. Ook naar het textielmuseum geweest? ( gezien je theedoek...)

lheurebleue zei

@annelies: en ook erg leuk om te doen
@marcella: ik ben benieuwd naar jouw resultaat!
@mm: o, wat erg dat je diabetes hebt! misschien worden er ooit nog wel suikerarme druiven gekweekt ...
@mariecus: fluister maar lieve woordjes tegen je druivelaar zodat hij/zij goed groeit!
@betty: druiven bevatten weinig pectine, appels juist erg veel - zij zorgen ervoor dat de jam stevig genoeg wordt. maar je druiven siroop zal zeker erg lekker zijn!
@ astrid: inderdaad ook naar het textielmuseum geweest. ze hadden zoveel mooie dingen - maar wel een tikkeltje duur! anders had ik best dat labyrinttaffellaken & co willen kopen (heb mij nu beperkt tot een keukendoek)

Anoniem zei

Leuk zo'n gezellig blog. Die jam lijkt me geweldig. Mijn zus heeft appels in haar tuin, ik de druiven... Maar ik heb een natriumarm dieet en dat zout is dus verboden. Hoe belangrijk is het zout voor de smaak? Wat doet het met de jam?
Ik ben benieuwd.
Mieke