zaterdag 9 juni 2012

De betoverende wereld van de viewmaster ...

Wie herinnert zich de magie van de viewmaster nog? Het mooiste speelgoed vroeger thuis lag in 'de Grote Kast'. Als we ermee wilden spelen moesten we toestemming vragen aan mijn moeder die de piepende kastdeur dan opende met een grote sleutel. Een van de meest begerenswaardige dingen was de viewmaster (o, die betoverende viewmasterschijfjes met Bambi in een driedimensionaal bos!).
Ik was dan ook meteen verliefd op de viewmaterschijfjesstof van Melody Miller en kocht een hele tijd geleden een halve meter om een tas te maken voor mijn dochter. Heel toepasselijk voor iemand die zich professioneel bezighoudt met de digitale ontsluiting van oude fotoarchieven.
Deze week was ze jarig en natuurlijk - ik ben een echt 'deadlinemens' - begon ik erg laat aan de uitwerking van mijn plan. Bij Fabric Worm vond ik gelukkig een heel goed en makkelijk patroon van een Patternless Messenger Bag.  't Was af & toe een geworstel met de dikke, stijve 'fusible interfacing', er sneuvelden een heleboel naalden en de afwerking laat hier & daar te wensen over maar ik hoop dat mijn dochter blij is met het resultaat (een gekregen paard kijkt men niet in de mond, haha!).
Een paar details: een binnentas van Audrey Hepburn Canvas Fabric, ook van Melody Miller.
Voor de draagriem stikte ik bolletjesstof op de draagriem van een boekentas van De Slegte. De gesp kocht ik bij Baars & van de Kerkhof Passementen in Utrecht. De eigenaar bromde goedkeurend: hij had een hele partij van die mooie gespen voor een goed prijsje kunnen kopen.
En tot slot, om de kans op tevredenheid bij mijn dochter te verhogen, stak ik het FLOWvakantieboek in de viewmasterschijfjestas ...
Nu ontbreekt nog 1 ding: de ZomerZon. Weet iemand waar ik die kan vinden?

20 opmerkingen:

Wieke van Keulen zei

Allereerst van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter en wat heb je een prachtcadeau voor haar gemaakt. Tja, wie kent ze niet; die viewmasters. Mijn kinderen ontdekten er toevallig één bij oma en ze vonden het natuurlijk bere-ouderwets. Behalve de jongste die vond het knopje wel fascinerend. Mijn complimenten voor zo'n prachtig, persoonlijk cadeau; met liefde gemaakt!
Groet, Wieke

Marina zei

Die zomerzon ben jij, wat een fantatastisch cadeau daar ga je toch zo van stralen. Ik heb mijn viewmaster ook nog liggen op de zolder, samen met een paar vakantieboeken en de Tinyboeken en de poppen, schatten zijn het.
En gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter!
En werken op de laatste knip geeft vaak de beste resultaten.

Marloeskreatief zei

gefeliciteerd met de dochter ze boft maar met jouw,hoe is het met de vogels!!!!!
enige tas ze zal er blij mee zijn en de zon ach die komt echt wel
gr marloeskreatief

josé zei

Van

josé zei

Heel mijn bericht weg.

Van harte gefeliciteerd met je dochter Elisabeth.

Heerlijke moeder die je ook bent.
Wat een geweldig cadeau, ik had ook zo'n moeder die overal een tasje bij maakte voor ons vroeger.

Maar niet zo'n stevige als deze, enig met schouderband en al.
Wat zal ze hier blij mee zijn, en vooral met het motief van de stof. Waar vind jij dit nu geweldig.
De voering ook al zo leuk.

De zon gaat schijn met deze tas.

Heerlijk zo creatief als jij ook bent, en ik kan het weten. Nog steeds in gebruik.


Over een tijdje kom ik teug hoor nu druk met andere dingen, af en toe kijk ik eens een bericht bij jullie.

Lieve groetjes José

Janny zei

Wat een enige tas maakte je voor je dochter. Van harte proficiat met haar verjaardag.
En de zon? Ja, als ik dat wist.
Ik zoek hem al weken!!
Janny

Martine zei

Gefeliciteerd met je dochter en wat een mooie tas heb je gemaakt.
En een viewmaster, daar heb ik ook dierbare herinneringen aan.
Ik loop nu te piekeren waar hij toch gebleven is want zo iets gooi je niet weg.

Annelies zei

Wat een geweldig cadeau.
De viewmaster. Ik hoor meteen het klikken naar een nieuw plaatje.

Anoniem zei

Meteen komen de herinneringen naar boven van de plaatjes, die wij eindeloos keken... Je roept wel wat op hoor, met dit logje;)! Wij hadden twee schijfjes (ja ja!), eentje van de wereldwonderen (kun je je voorstellen? Montevideo in Brazilie, het Pantenon in Rome.. ik weet ze nog allemaal) en eentje van: Pippi!! Mijn alltime favoriet! En... nu heb ik je nog niet eens gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter, ha ha! Bij deze natuurlijk van harte!! Ze boft enorm met dit geweldige cadeau, wat ontzettend leuk, lief en mooi gemaakt!! Complimenten hoor!! En een fijn weekend!!

Anoniem zei

Uhh.. Panthenon in Rome... oeps :))!

Balsemien zei

Gefeliciteerd met dochterliefs verjaardag! Oh jeugdsentiment die viewmasters. Wij hadden thuis niet zoiets decadents, dus had het nog meer aantrekkingskracht. Onze buren hadden wel een viewmaster en ik hoor het geluidje nog als je aan de rechterkant het hendeltje naar beneden deed.
Wat een heerlijk en zomers kado heb je voor je dochter gemaakt, de gebruikte stof is super!

inge zei

o wat een leuke tas ...ik ben gek op het stofje ...mijn kleurtje en natuurlijk heb ik massa's herinneringen aan vieuwmasterschijfjes....ik wed dat je dochter er verschrikkelijk blij mee is !!

Corrieneeltje zei

Gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter.
In dit geval moet men het gegeven paard beslist in de bek kijken, er zit nog iets moois in de toch al erg mooie bek, wat een superleuke stof!!!
Die viewmaster zou ik dolgraag weer eens kunnen bekijken, ik was er helemaal dol op.
Fijne zondag gewenst.

Antje uit Urk zei

Wat een prachtige tas! Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van je dochter!
De viewmaster is nog steeds een geliefd speelgoed, ook hier!
groetjes,

@nne zei

viewmaster! ook ik was ervenorm doorgefacineerd. ik had onder andere een schijfje met de niagara falls, waar ik maar niet genoeg van kreeg. hopelijk ligt jet kijkertje nog ergens bij mijn moeder. liefs, @nne

Marloeskreatief zei

Heb een award voor je kijk op mijn blog Gr. Marloeskreatief

Ateljee de Kraal zei

Wat grappig, ook ik heb een vieuwmaster gehad, met Bambi, iets met dolfijnen , heel leuk vond ik dat toen.
Op een verzamelbeurs heb ik er nog 1 in mijn handen gehad, jeugdsentiment,
Groetjes

Willy zei

Gefeliciteerd nog met de verjaardag van je dochter. Die tas is prachtig en het verhaal ook. Ik kan me niet herinneren dat we een viewmaster hadden, maar wel een soort van toverlantaarn in een kunststof uitvoering.
Groetjes,

Het lieve leven... zei

een prachtkado is het en wat een gave stof!!!! en idd...dat is dan zeer zeker jeugdsentiment want ik was ook zo dol op vieuwmaster! wij hadden een schijfje van skippy, die kangaroo. Dat vond ik echt het einde!! Nog gefeliciteerd met je dochter en het kado...dat is vast een succes!! Groetjes, Petra

MoniqueB. zei

Brilliant! Echt erg goed gelukt en wat een mooie beschrijving.
Die dochter treft het maar!

De zon. Tja, die schijnt wél, alleen zitten er wolken voor. Geen idee wanneer díe weggaan...