donderdag 12 juni 2008

Steengoed alfabet

In een klein Parijs bistrootje raakte ik een paar jaren geleden aan de praat met de Franse broer en zus aan het tafeltje naast mij. De zus bleek in Canada te wonen. Ik vroeg haar wat ze het meeste miste en meenam uit Frankrijk als ze weer naar huis vloog. Ze keek mij stralend aan en zei: 'rotsen uit mijn geboortedorp in de omgeving van Grenoble. Ik neem altijd kilo's stenen mee ...'. Ik begreep haar wel, in mijn jaszak zit altijd wel een mooi of opmerkelijk steentje dat ik ergens opgeraapt heb. In mijn huis liggen stenen uit alle windstreken. Kiezelstenen, lavastenen, puimsteen, obsidiaan. Maar ik heb geen alfabetstenen. Daar is veel geduld voor nodig. Het kostte Clotilde Olyff, een Belgische grafisch vormgever, veertien jaar om aan de oevers van rivieren en zeeën de stenen van haar alphabet galet moyen te vinden. Vanaf nu ga ik ook beter opletten ...

6 opmerkingen:

Anoniem zei

Wat ik vooral zo mooi vind zijn de kleuren. Al die varianten van grijs. Echt geweldig.

Anoniem zei

Hee wat leuk !!

Mooi idd stenen, blijft boeien.
Maar nog nooit 1 letter gevonden, hoe bestaat het.
Zal ook beter opletten :-)

Ik heb een lap geborduurd met keltische motieven in deze kleuren want die deden mij aan de Ierse en Schotse rotsen denken.

mm

MariecusBruyn zei

O, wauw! Ik heb ook een reeks stenen, en dozen vol gehad (van mijn zoon die ze verzamelde in zijn schattenkist) en er verschillende vormen in gevonden, maar nooit een letter. Ongelooflijk dat die man een heel alfabet bij elkaar heeft gevonden!

Anoniem zei

Voor sommige letters moet je wat fantasie gebruiken. Je hersens "zien" een letter omdat die daar hoort te staan. Maar of ik de letter er ook in zou herkennen als de steen ergens anders lag? Ik heb mijn twijfels.
Knap toch hoe jij ons telkens weer verrast met deze boeiende alfabetten! Dank van een alfabetten-liefhebster!!

lheurebleue zei

@astrid: het zou onmogelijk zijn om al die tinten te benoemen ...
@ marianne: staat die lap ergens op je blog?
@ mariecus & saskia: sommige letters worden pas letter als ze naast een broertje/zusje letter liggen ...

Anoniem zei

Jaa !!

en wel hier, niet zo'n heldere foto in het eggie veel mooier natuurlijk :-)))

http://chatelaine.web-log.nl/chatelaine/2006/05/lap_edgar_kelti.html

mm