dinsdag 9 november 2010

“Loop door alle gangen van het leven en geef de hoop niet op”

Vanuit Suriname stuurde ik een kaartje naar Berthi voor haar rubriek 'Textielpost'. Ik werd prompt verwend met een aardig & lief postpakket van haar! Zie je hierboven de heerlijke, toepasselijke enveloppe en de leuke kaartjes? Dank, dank, dank!
Mijn kaart aan Berthi toont een grote groep vrouwen in kotomisi en met een hoofddoek. Hier [KLIK] vertelde ik al over de betekenis van de kotomisi en hier [KLIK] over de wonderlijke, geheime taal van de angisa, de Surinaamse hoofddoek.
Ik schreef aan Berthi dat het jammer is dat je al dit moois enkel bij feestelijke gelegenheden ziet. Maar volgende week is er weer zo'n gelegenheid. Op 14 november wordt de kathedraal van Paramaribo, de kerk van Peerke Donders en een van de grootste houten bouwwerken ter wereld, na 22 jaar (!!!) weer geopend. Ter gelegenheid hiervan is een speciale angisa (hoofddoek) ontworpen met de mooie naam  WAKA DORO, LIBI DORO. De boodschap die de ontwerpster wil overbrengen is: “Loop door alle gangen van het leven en geef de hoop niet op”. Als dat geen prachtige boodschap is ...
(meer over deze angisa hier, een wandeling door de kathedraal hier).
De kotomisi en de angisa zijn typisch Creoolse kledingstukken. De Surinaamse maatschappij is namelijk etnisch geordend. En dat zie je ook op de stoffenafdeling. Je hebt natuurlijk 'gewone' stoffen in de warenhuizen, maar er is altijd een 'etnische' afdeling.
Met Afrikaanse stoffen voor Surinamers die hun Afrikaanse afkomst willen beklemtonen.
Pangistoffen voor de Bosnegers of Marrons, afstammelingen van slaven die de plantages ontvluchtten en in stamverband in het oerwoud leefden (en vaak nog leven):
foto: www.culturelezondagen.nl
Madrasruiten uit Indie voor de Hindoestanen, afstammelingen van de contractarbeiders uit Brits-Indië:
En Indonesische Batikstoffen voor Javanen, afstammelingen van de contractarbeiders uit Nederlands-Indië:
Ik vond mij erg verstandig dat ik - denkend aan uitpuilende laden thuis - geen stoffen heb gekocht.
Maar nu ik weer thuis ben, denk ik: waarom ben ik zo stom geweest te denken dat ik verstandig was ...

13 opmerkingen:

Anoniem zei

mooie kaartjes en een leuke verrassing over de post ;) morgen ga ik jouw textielpost lezen bij Berthi, ik ben benieuwd

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

Willy zei

Heerlijk bericht om te lezen en te kijken. Je moet nog maar eens snel terug om de kathedraal te bekijken en stoffen te kopen.
Groetjes

bettina zei

gelukkig heb ik wel een lading stoffen meegenomen uit suriname, ik koester ze en wordt helemaal blij van al die vrolijke kleuren!! Wat een prachtig verhaal heb je er weer over geschreven, en wat jammer dat wij nog niet in de kathedraal mochten!!

berthi zei

Een heerlijke kleurrijke log! Dit kan ik wel gebruiken op deze grijze dag!

Je hebt genoeg redenen om terug te gaan naar Paramaribo... je bent je stofjes vergeten en de kathedraal heb je nog niet van binnen gezien...

Annelies zei

Wat een prachtige, kleurrijke stoffen. Dat geeft een druilerige dag veel kleur.

Every Life has a story zei

Die mooie kleurrijke stoffen zijn hier in Nederland te koop!! Bij de Vlisco in Helmond worden ze gemaakt en vandaar uit gaan ze de wijde wereld in. Bij de Vlisco kun je ze als particulier geloof ik ook zo kopen en hebben ze ook vaak restantenverkoop, tenminste dat was voorheen altijd zo. Zou zeggen; even googlen op Vlisco :)

aafke7 zei

Een prachtige quote! En wat een weelde aan kleur in textiel! Leuke post!

betty prins zei

Mooie kaart van Berthi, jouw textielpost had ik bij haar gelezen.
Wat een kleur die stoffen, en inderdaad, wil je nog ´wilde ´stoffen, kijk even bij Vlisco. Voor DD, die daar ook erg van houd, heb ik al 2 jurken genaaid van dei stof!

Saskia zei

Hahaha, feest van herkenning! Ik had hetzelfde met de stoffenwinkel op Curaçao! Naderhand toch weer spijt dat ik "verstandig" was geweest.

Jeanny zei

Wat een prachtige stoffen en een mooi bericht.

lheurebleue zei

@marcella: ja, ik was aangenaam verrast!
@willy: intussen heb ik de kathedraal ook op het Nederlandse journaal gezien.
@bettina: en wat heb je met die stofjes gedaan/ga je ermee doen?
@berthi: idd moet ik maar eens terug!
@annelies: in sommige landen regeren de kleuren altijd ...
@thea: ik ben even bij vlisco gaan kijken. ze hebben prachtige afrikaanse stoffen maar niet die waaier aan ruitjesstoffen ...
@aafke: kan je je voorstellen dat men hier zo'n quote zou gebruiken???
@betty: die jurken zou ik wel eens willen zien!
@saskia: ja, ja - die wijsheid achteraf, wat heb je daaraan ...
@jeanny: genieten he?

Balsemien zei

Prachtig logje! Wat weet je veel van de Surinaamse cultuur, ik herinner me goed de logjes die je toen schreef over de mooie hoofddoeken. Je slotzin is prachtig en zo herkenbaar! Als het blijft kriebelen zit er niets anders op dan de volgende keer....

MariecusBruyn zei

Weet je dat nu nog niet? Als je denkt verstandig bezig te zijn, dan is dat kosmisch sarcasme. Zet alle verstand dan maar op nul en doe wat je hart je ingeeft, want achteraf besef je pas hoe dom je bezig was. Dussss snel reisje terugboeken (knipoog) en snel die stofjes kopen!