zondag 16 januari 2011

Help U Zelven - Winterpakket

IMG_6484
En ja, ook ik moest eraan geloven. Van de een op de ander werd ze doorgegeven: de griep. En ook ik kwam aan de beurt. Het ergste is voorbij maar de zakdoeken blijven in de buurt. Tijd voor een tegenoffensief - een 'Help U Zelven-pakket' tegen de/een kou. En mijn strijdmakker is de Eucalyptus.
Uit de bladeren van de Eucalyptus wordt olie gewonnen die bij inhalatie helpt om de luchtwegen vrij te maken als je verkouden bent. En laten er nu in mijn vazen takken met uitgedroogde eucalyptusbladeren staan als overgebleven getuigen van Kerstmis. In plaats van ze in de biobak te gooien heb ik de bladeren fijngeknipt. Samen met een flesje essentiële eucalyptusolie zijn ze belangrijke ingrediënten van de Antikou-aanvalswapens uit mijn 'Help U Zelven-Winterpakket' met
- eucalyptusbadzout;
- eucalyptusbadbruisballen;
- eucalyptuszakdoeken;
- eucalyptusdoppen;
- eucalyptuszuigtabeletten.
Hoe je badzout maakt, schreef ik eerder hier [KLIK]. Het recept voor de badballen volgt hieronder. De zakdoeken zijn gewone tissues die ik met een paar druppels eucalyptusolie besprenkelde. Een potje met eucalyptusdoppen (met een paar druppels olie besprenkeld) op je nachtkastje, helpt ook 's nachts je luchtwegen open te houden.
De volgende zieke in mijn familie krijgt het 'Help U Zelven - Winterpakket'. Zoals je misschien op de foto bovenaan ziet, heb ik geprobeerd om een kartonnen verzenddoos met wat gekleurd papier en verf hier en wat op Internet gevonden plaatjes daar een beetje te laten lijken op zo'n kabinet van een wonderdokter uit het Verre Westen.
Het plaatje op de buitenkant is 'Lisbeth maakt het bad klaar' van Carl Larsson (toepasselijk, niet?).
IMG_6486
Ik hoop nu dat het 'Help U Zelven - Winterpakket' even effectief is als Mustang Liniment (lees de onderste regel op het plaatje!!) en de zieke - en zijn/haar paard - beter zijn na twee dagen ... 
IMG_6485
En dan hier de bereidingswijze van badbruisballen. Als je ze in het badwater gooit beginnen ze te bruisen en komt de Eucalyptusolie vrij - pure wellness!!

BadBruisballen

Nodig
  • 4 eetlepels citroenzuur ('ouderwetse' drogist)
  • 4 eetlepels bakpoeder
  • 2 eetlepels maïzena
  • 2 eetlepels olie (zonnebloemolie, olijfolie, amandelolie, kokosolie, avocado-olie …)
  • een paar druppels etherische olie
  • eventueel bloemblaadjes, lavendel, kruiden enz...
  • eventueel kleurstof
  • mengkom
  • eventueel vormpjes
Werkwijze
  1. Meng alle droge elementen (citroenzuur, maïzena en bakpoeder) in een mengkom. Ik voegde nog wat gedroogde eucalyptusbladeren bij;
  2. Voeg langzaam de olie, etherische olie (ik gebruikte eucalyptusolie) en eventueel kleurstof toe. Meng goed. Het mengsel moet de consistentie van nat zand hebben.
  3. Doe het mengsel in de vormpjes of vorm ballen met de hand en leg ze te drogen. De badballen wordt na 2 a 3 uur semi-hard maar laat ze 24 tot 48 uur drogen voor je ze opbergt.
IMG_6480
Bewaar de badballen in een goed afgesloten doosje, blik of bokaal op een vochtvrije plek. Voor het Winterpakket verpakte ik een paar in een organza zakje.
Je kan de instructies ook op You Tube bekijken, bijvoorbeeld hier en op het einde (de bloopers) van dit filmje zie je hoe (ongewild) machtig de ballen kunnen borrelen ...
Hatjie!

13 opmerkingen:

Anoniem zei

schitterend, hoe jij zo'n leuk pakket samenstelt! super creatief en met veel humor ;)

marcella
nuttigenefraai.web-log.nl

Annelies zei

Veel beterschap ! Mooi hoor, zo'n pakket. Als ik zo'n ouderwetse voorkant zie denk ik meteen aan speelkaarten.

berthi zei

Van een vervelende situatie weet jij altijd weer iets positiefs te maken!
Prachtig winterpakket!

Catherine zei

Je wordt als zieke al beter als je zo'n liefdevol gemaakt pakket krijgt, je wordt gewoon geïnspireerd om beter te worden. Hier kan geen doktersrecept tegenop.

lupineke zei

Wat een heerlijk logje, hoe weet je dit toch allemaal...! Het recept van de bruisballen gaan we absoluut een keer proberen. Mijn jongste zal dit geweldig vinden! De eucalyptusolie heb ik altijd standaard in huis, dus dat is geen probleem! Hopelijk ben je snel weer helemaal opgeknapt!

Willy zei

Prachtig pakket, zo wordt de griep snel verdreven. Leuk om te zien hoe we de bruisballen/vissen zelf kunnen maken.
Groetjes

aafke7 zei

Gaan we doen! Geweldig! Ben er hier helemaal rijp voor! Hartelijk blauwe dank!

st@@rt zei

Wat een prachtige plaatjes hier. En wat een humor.En wat super creatief. De bruisballen zijn prachtig. Beterschap!

Janny zei

Wat een superleuk logje!
Ik heb genoten van je winterpakket-beschrijving. En de bruisvissen ga ik ook zeker een keer maken. Jammer dat ik mijn uitgedroogde eucalyptustakken nét heb weggedaan! Maar voortaan weet ik dus beter!
Groetjes,
Janny

lheurebleue zei

@marcella: ach ja, we houden de moed erin :
@annelies: inderdaad doen ze wat aan oude speelkaarten denken
@berthi: een glas is altijd halfvol of halfleeg ...
catherine: en ook het maken is heilzaam!
@lupineke: ben benieuwd naar het resultaat - misschien wel met een typisch zeeuws ingredient!
@willy: en ze te zien bruisen is nog leuker!
@aafke: misschien moet ik maar Blauwe BadBruisBallen voor jou maken!
@st@@rt: dankjewel!
@janny: rozenblaadjes met valentijn misschien???

betty zei

beetje laat, ik was verdwaald in de leuke filmpjes, zo grappig...
Beterschap, wat een gedoe toch dat snotteren. Ik heb nog een 'opknaptip' voor je: op bank met een zonnig filmpje, bijv. Mamma Mia met Merel Streep. Echt dat werkt om je beter te voelen!

Bertie zei

Ben je weer helemaal beter? Ik hoop van wel! Dank je wel voor alle tips - ik wens niemand de griep toe, maar mocht die ergens om me heen toeslaan, dan weet ik nu wat te doen om de ellende te verzachten.

liesbeth zei

Wat leuk! Je zou warempel al (een klein beetje) ziek willen zijn om zo'n pakketje te krijgen! ;.)