donderdag 23 december 2010

Zalig Kerstmis!

Telkens als we in Napels zijn - en daar passeren we steeds op weg naar ons Geheim Eiland - moet en zal ik naar de Via San Gregorio Armeno, onderdeel van de decumanus: straatjes die nog door de Romeinen zijn aangelegd. In de winkeltjes werken ambachtslui al eeuwen lang, van generatie op generatie en jaar in jaar uit, dag in dag uit aan presepe, kerststalletjes, kerstfiguurtjes en alles dat daarbij hoort. Hele families - vader, moeder, zoon, dochter, schoondochter - knutselen stalletjes (of beter stallen!) in elkaar en boetseren en beschilderen beeldjes van het kindje Jezus, Maria, Jozef, engeltjes, herders, koning en de gebruikelijke beesten. Geen twee figuurtjes zijn hetzelfde.
Maar daar blijft het niet bij, met onbegrensde fantasie wordt heel uitbundig gewerkt aan grootse dorpstaferelen met alles wat daarbij hoort. Bakkers, wolkaarders, koperslagers, wijnhandelaren met al hun toebehoren, een klaterend waterrad, een flakkerend vuur,  een draaiend spit je kan het zo gek niet bedenken.

En natuurlijk kunnen Padre Pio, Berlusconi, Obama - of wie dat jaar ook de (anti-)held was - niet ontbreken.
Elk jaar kopen we een beeldje of dingetje als een wijnkruik, een kratje vis of een mandje paddenstoelen. Soms kopen we de verkeerde grootte zodat een herderinnetje een reuzin blijkt. Misschien moeten we nu maar stoppen want inmiddels is er al een hele volksoploop bij het kribbetje.

Maar een ding ontbreekt nog - daar kunnen we ons echt nog in uitleven: het stalletje zelf! Da's voor de volgende keer - als het in de koffer past.
Nu wens ik iedereen een Zalig Kerstmis! Geniet ervan en denk ook aan de ware betekenis van die dag - wat die voor jou ook mag zijn ...

Misschien vind je dit ook wel leuk:
- Allemaal engelen - patroon gehaakte engeltjes
- Hennepteelt - kersthangertje van vilt en henneptouw

13 opmerkingen:

Annelies zei

Dit doet me een beetje denken aan de santons in zuid Frankrijk. Erg leuk om te zien hoe ieder figuur zijn plaats krijgt.
Zalig kerstfeest !

aafke7 zei

Leuk om te weten dat je een geheim eiland kent ... en wat een zjuwelen die stalletjes!

Catherine zei

Geen wonder dat je in dat enige winkeltje je ogen uitkijkt en de figuren bewegen ook nog, prachtig om te zien.Hele fijne kerstdagen gewenst.

lupineke zei

Wat bijzonder, ik had hier geen idee van... Leuk dat je ons dit laat zien! Ik ben benieuwd of jullie het stalletje volgend jaar zullen kopen!

betty zei

Net als Annelies zag ik de Santons in de Provence, het lijkt er een beetje op, werkelijk alles wordt uitgebeeld, super leuk, maar om het allemaal in huis te halen...Een kerstal zou nog kunnen!

Willy zei

Het was leuk om even door de Via San Gregoria Armeno. Je verzameling heeft zich zo al mooi uitgebreid.
Een kerststalletje zie ik je ook nog wel zelf maken.
Fijne kerstdagen,

Annemarie's Haakblog zei

Hi! Ik wil je hele fijne kerstdagen toewensen! Geniet ervan!
Groetjes, Annemarie

berthi zei

Aan zo'n winkeltje kun je niet voorbij gaan. En als je telkens op weg naar je geheime eiland maar één dingetje koopt, dan begint het geheime eiland bijna jullie tweede huis te worden!:-)

Fijne dagen!

Balsemien zei

Hoi L'heuerebleue, heb genoten van je logje over de kerststalletjes... Ik wens jou ook een fijn kerstfeest!

Monica zei

Wat een leuk kerstverhaal.
Voor jou en allen die je lief zijn ook heel fijne kerstdagen en een goed 2011

Jeanny zei

Een heel bijzonder fraaie kerstgroep laat je ons zien.
Fijne dagen.

annita zei

Wat een leuke dingetjes allemaal, ik houd ook zo van dit soort winkeltjes

st@@rt zei

Wat een heerlijke stal en wat een leuke winkeltjes. Als ik eens naar Napels ga, zal ik dat winkeltje niet overslaan.