vrijdag 12 maart 2010

Zoals je imperfecties charmant moet vinden ...

Het is duidelijk. Als je wil 'vrijborduren' met de naaimachine moet je van jezelf houden. Anders is het een frustrerende bezigheid. De dingen gaan niet zoals je wilt, bij de minste bibbering van je hand schiet de draad naar links of naar rechts of naar waar dan ook. Maar dat moet je aanvaarden en zelfs charmant vinden zoals je ook de imperfecties van je gezicht en je lijf moet aanvaarden en charmant vinden. Dat bedacht ik bij mijn eerste poging tot machinaal vrijborduren vandaag. Ik begon met de blauwe, evenwijdige lijntjes. En beetje bij beetje kreeg ik de slag iets te pakken. Ik moet wel eerlijk bekennen dat de achterkant een slagveld is - ik heb mijn gebroddel daarom snel verstopt achter een fleurige voering. (Zoals je al te ronde heupen onder een juist gesneden jasje verhult). Ik ben nooit een held met naaimachines geweest en hoe je de spanning van de draden goed instelt is voor mij nog een diep mysterie. Zoals ook de vele mogelijkheden van mijn nieuwe superdeluxe naaimachine voor mij alleen nog maar raadsels zijn. De letterfunctie heb ik al wel onder de knie en ik was verrukt als een klein kind toen mijn masjientje het hele woord 'Gezondheid!" uit zichzelf borduurde. Pure magie! (En wie ziet de fout?)Ah ja, het ding is bedoeld om zakdoekjes in te bewaren - vandaar de tekst ...

17 opmerkingen:

Anoniem zei

ik vind het een beauty, Elisabeth! (en een Hankies-lid waardig ;) het idee is leuk en de uitvoering prachtig, chapeau!

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

Bertie zei

Dat is een filosofie die me aanspreekt :-)
Het is een heel leuk ding. Heb je ook mooie zakdoekjes om erin te stoppen? Of ga je die nog maken?

annita zei

Helemaal mee eens. Zoals je misschien weet, ben ik houtbewerker. Voor wat ik met de hand maak geldt: je werkt zo precies en netjes mogelijk, maar de onregelmatigheid die overblijft geeft je werkt net de finishing touch, die het authentic en handgemaakt maakt.

MariecusBruyn zei

De koningin breit, Elisabeth naait vrij :)
Voor interpretatie vatbaar....
Met vrij naaien met je masjientje, bedoel je dan zonder de voet naar beneden te doen?
Chapeau, hoor, petje af!
Onvolmaaktheden maken een werk net volmaakt. Al wat volmaakt is, heeft geen eigenheid meer.
En ikzelf heb heel veel eigenheid, hahahaha.
Hatsjoesem! En dan zo'n pracht van een tasje boven kunnen halen dat in zijn eigenheid je gezondheid wenst... heerlijk!

Anoniem zei

ach wat een fdiepzinnige gedachte achter deze wiebelende lijnen.
En wat MOOI gedacht én waar !!

Wil altijd graag alles recht en heel en niets maar dan ook niets is zo. Een altijd durende strijd in mij tegen de vergankelijke heid en van acceptatie !!


Sjonge kwam dat uit mijn mond ??;-))

OO een machien die zomaar letters borduurd !!
Wat origineel gedaan en ik ben weg van je duiven bedel.

Veel inspiratie/plezier vandaag in de Lier

mm

berthi zei

Mooi hoor! Ik begin hier zelfs niet aan! Ik heb altijd ruzie met de naaimachine!:-)

Balsemien zei

Leuk dit gezondhheidszakdoekenbuideltje!

Anoniem zei

hahatsjie, dus die dubbele h is oké toch?
hil

MoniqueB. zei

Wat een cute little bag!
Annita heeft gelijk. De hand in je werk maakt het persoonlijk.
Camouflage mag toch??

Guute zei

Prachtig! Dit vind ik mooier dan het steriele. En nee, het foutje met de h heb ik niet gezien, hoor....

lheurebleue zei

@marcella: ja, echt iets voor een Hankies-lid
@bertie: ik heb wel wat mooie zakdoekjes liggen.
@annita: met hout heb je dat natuurlijk ook: wat je wegkapt kan je er niet meer aan krijgen. maar het onregelmatige maakt het 'echt'.
@mariecus: als je 'vrij borduurt' zet je het automatische transport uit (dat kon niet met mijn vorige machine) waardoor je zelf de stof beweegt.
enne: trots zijn op je eigenheid!
@marianne: "altijd durende strijd in mij tegen de vergankelijke heid en van acceptatie !!" heel mooi gezegd!
was al even in paniek, maar ga pas volgende week naar de lier!
@berthi: ik ook hoor! werk veel liever gewoon met de hand ...
@balsemien: mooi nieuw woord voor van Dale!
@hil: ha! goed gezien!
@monique B: zelfbewuste camouflage mag zeker!
@guute: oef, gelukkig dat je het niet gezien had ;)

Anoniem zei

WAT is hier aan de hand, ben ik bij de goede eli-S-abeth !!?????

MOOIIIIII !!!


OOhoo heb ik mij vergist, vroeg het ook al aan Ine, die zei ok al de 20e, dacht al ben ik nu helemaal in de war ???
sorry voor paniekje !!;-))
MM

vergankelijkheid
(was een rare zin maar je begreep hem ?;-)

Brechtje zei

Ik vind het hheel knap hoe je dit al voor elkaar krijgt en doe het je zeker niet na. De link die je legt tussen naaiwerk en lijf vind ik super gevonden.

Saskia zei

Hheel mooi! Juist door die wiebelende lijntjes.
Vrij borduren op de naaimachine wil ik ook nog eens proberen.
Wauw, hheb jij een machine die zelf lettertjes kan borduren? Hhartstikke hhandig! ;-D

La Maison zei

Wat een interessant en afwisselend blog heb je, ik heb me bij je volgers gezet, dan mis ik niets meer.

Groeten
Hermine

betty prins zei

Wat ziet het er hier mooi uit, zo bloemig en blauw!
Jouw zakdoekenmapje ziet er schattig uit, met inperfectie en al! En met wat 'kunst en vliegwerk' camoufleer je veel!

Anoniem zei

mooi is ie ,evenals je vernieuwde weblog met die prachtige zeemeermin in de hoek!@!
groetjes hilly