vrijdag 4 september 2009

Keri Smith

Er zijn boeken die je leven kunnen veranderen. Maar ook blogs kunnen een grote invloed hebben. Voor mij was dat een paar jaren geleden Wish Jar van Keri Smith. Geen cursus mindfullness had mij beter kunnen leren aandacht te hebben voor het hier en nu, voor de betekenis van kleine, schijnbaar onbenullige dingen om je heen. Vroeger liep ik als een robot, met mijn gedachten bij werk of thuis, van het station naar mijn werk. Nu wandel ik door een wondere wereld waar steeds zoveel te zien is dat het een mirakel is dat ik nog op mijn werk aankom. Een snippertje papier met lieve woordjes in uitgelopen inkt, een gele vergeten ananas op de groene bank, wollige zwaantjes in het water, de slapende zwerver en zijn eindeloze hoeveelheid dichtgebonden plastic tassen, een glanzende kastanje in de vorm van een hartje, een cirkeltje van kleurige bierdopjes ...
Op haar blog en in haar boeken geeft Keri Smith, als guerilla artist, ook ideeën om de verwondering bij mensen aan te wakkeren, bijvoorbeeld door iets kleins te veranderen in de omgeving.
Of hoe je anoniem mensen kan blij maken door briefjes met aardige complimentjes achter te laten op publieke plaatsen of in bibliotheekboeken. En eigenlijk is er ook niet veel voor nodig om jezelf op te vrolijken. Klik eens op [play] in de rechterkolom van haar blog. Daar vind je suggesties zoals hieronder: Inmiddels zijn er al verschillende boeken van haar verschenen en ik zag dat ze ook geen onbekende is van de FLOW-redactie.
Maar zij kan het beter uitleggen dan ik, lees wat ze over zichzelf vertelt als gastblogger bij Penguin: [klik].

10 opmerkingen:

Bertie zei

Wat een goed log is dit. Ik heb dit soort berichten net hard nodig. Je hebt me vrolijk gemaakt :-)!

lheurebleue zei

@ bertie: nee, keri smith heeft je vrolijk gemaakt!

Kieny The Dutchlady zei

Er is ook een site met foto's van de meest gewone dingen waarin een glimlach te zien is, waarschijnlijk ken je het? Sorry, ben de link even kwijt die staat ergens op m'n oude notebook.

Annelies zei

Ja heerlijk, die kleine dingen die je opvallen.

Tineke zei

Een vrouw naar mijn hart!

Anoniem zei

Gisteren alles eens aangeklikt.
Verbaasd over de bewuste gedachten gang over dit soort zaken.
Grappig hoe het op papier is gezet.

Denk dat ik onbewust er al aan mee doe !!;-)

MM

Anoniem zei

hmm ik wéét 't nog niet wat ik hier van moet vinden ;)

marcella
nuttigenfraai.web-log.nl

lheurebleue zei

@kieny: nee, die site ken ik niet. moet je maar eens doorsturen als je de link weer zou vinden.
@annelies: en die kleine dingen blijven verbazen.
@tineke: en naar mijn hart ...
@mm: als ik zie wat voor moois jij met gewone dingetjes weet te toveren, ben ik ervan overtuigd dat ook gewone dingen jouw creativiteit aanwakkeren.
@marcella: haha, nuchtere marcella! wees gerust, ik sta met 2 benen op de grond hoor!

Corrieneeltje zei

Een tijdje geleden vertelde een jonge vrouw me dat ze met grote verbazing had toegekeken toen ik op het strand liep en overal schatten zag. Ik was me er niet van bewust maar ben heel dankbaar dat ik me al iets heb eigen gemaakt van de levenswijze die Keri Smith in haar boek beschrijft. Ik las op de weblog van een vriendin dat ook zij heel blij is met dit boek en ik wil het zeker lezen.

Saskia zei

Een vrouw naar mijn hart!
Was de hele wereld maar zo1