donderdag 3 januari 2013

2013: Schoonheid & Harmonie

De terugblikken op het voorbije jaar hebben we gelukkig weer gehad. Nu weer tijd om vooruit te blikken. Pantone voorspelt elk jaar de kleur van het nieuwe jaar, voor 2013 is dat Emerald, smaragd dus. Emerald is "Lively. Radiant. Lush… A color of elegance and beauty that enhances our sense of well-being, balance and harmony."
Een jaar van schoonheid & harmonie - dat klinkt aanlokkelijk!
Smaragd is de 'koning van de edelstenen' en zou materiële en spirituele rijkdom bevorderen. Er zijn smaragden gevonden in de grafkamers van Egyptische farao's, in Pompeii en in Herculaneum. En in de Openbaring van Johannes lees je over een troon in de hemel met rondom 'een regenboog, die eruit zag als smaragd."
Glasraam in St Jude, Louisiana
De Smaragden Tafel (Tabula Smaragdina) diende als inspiratiebron voor de alchemisten. Het is een oude tekst die de samenhang beschrijft tussen 'boven' (de macrokosmos) en 'beneden' (de microkosmos).
Heel toepasselijk dat Jan Fabre smaragd koos als de kleur voor zijn Heaven of Delight (Tuin der Lusten) in het Koninklijk paleis in Brussel. Schitterend op afstand
maar ongemakkelijk van dichtbij want gemaakt met de iriserende, smaragden schilden van anderhalf miljoen Thaise scarabeeën.
Emerald is de kleur van Ierland, The emerald Isle. En Multatuli noemden Nederlands-Indië Insulinde en de Gordel van Smaragd.
Het Amerikaanse Seattle - waar we lang geleden een paar gelukkige maanden verbleven - wordt the emerald city genoemd. Maar ook de Tovenaar van Oz woont in een smaragden stad.
Ja, ja, ik stop er nu mee - ik zit duidelijk in een emerald flow! Maar ik ga wel even kijken hoeveel smaragdgroene lapjes, draadjes, lintjes, knoopjes, kraaltjes enz... ik heb. En misschien kriebelt het ook bij jou om de smaragden handwerkstad binnen te gaan ...
Emerald quilt van Gyöngyi Váradi via Quiltinspiration
Nog 1 ding: wat zou die Chinees doen met de Emerald dress van Marylin Monroe die hij voor 504.000 dollar (ja, je leest het goed!) op een veiling kocht?
Ik eindig met Caro Emerald, de zangeres die met haar zwoele jazz-stem klank geeft aan melancholische winteravonden.

Meer weten over de betekenis en werking van smaragd? Kijk dan hier: [KLIK] [KLIK]. Een steen met zoveel goede eigenschappen wil je toch bezitten? Maar om zo'n wonderlijke steen te bezitten moet je toch even sparen: [KLIK].
Tot slot kijk ik zelf even vooruit en achteruit. Achteruit naar de kleuren van de vorige jaren (hieronder) en vooruit naar een Weggevertje - met een toets smaragd - in een volgend bericht.

2011: Honeysuckle, 2010: Turquoise. Van escapisme naar daadkracht
2009: Mimosa



8 opmerkingen:

Anoniem zei

Prachtig, dat emerald, ik me mag er al jarenlang met heel veel plezier door laten omringen! Is het daarom, dat ik er ineens een beetje genoeg van heb? En weer nieuwe kleurontdekkingen doe? Leuk he, hoe dat gaat! Oh ja, er was ook nog een film lang geleden, The Emerald Forest, ook zo bijzonder.. :)! Groetjes!!

marcella zei

Ik geloof dat ik het spits moet afbijten dit keer in de smaragdkwestie :)
Voor elck wat wils, die smaragden van jou ;) Gelukkig heb ik een klein zakje keverschildjes op voorraad en vast ook nog wat lapjes in de juiste kleur. Voeg daar mijn 'kleuren van 2013' aan toe die later dit jaar vast ook wat smaragdgroenen laten zien. Het gaat helemaal goed komen in 2013

betty prins zei

Je bent weer goed bezig met kleur.
Ik moet zeggen dat het niet helemaal mijn kleur (tenminste nu nog niet..)is.
Bijna zielig die keverschildjes, Seattle groen lijkt mij wel wat, net als groene franse vergezichten..
Ik zal eens kijken wat ik in groen heb liggen....

betty prins zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Anoniem zei

wat heerlijk om te lezen! ik moet er echter wel an wennen, aan dat smaragd, behalve in de natuur! de wiegende weiden en bossen, ja zeker, daar is het op zijn plaats. maar die kevertjes van Jan Fabre vind ik toch wel zielig!

Willy zei

Jammer dat we weer een jaar moeten wachten op zo'n bijzonder kleurenblog.

Anny zei

Wat een heerlijk goed gedocumenteerd verhaal. En... dat smaragd vind ik wel wat mooier dan het tangerine van vorig jaar.

La Maison zei

Wat een super leuke post.
Smaragd is een kleur waar ik me heel goed in kan vinden.
En Caro Emerald streelt mijn oren al vaak dus het komt helemaal goed dit jaar.
Ik duik morgen in mijn lapjes;)

Een gezellig weekend,
Hermine